Typische Spaanse dagen en feesten;) - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu Typische Spaanse dagen en feesten;) - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

Typische Spaanse dagen en feesten;)

Blijf op de hoogte en volg Maria

02 November 2012 | Spanje, l'Alcora

Maandag 29 oktober – vrijdag 2 oktober

Na een ‘schoolweek’ weer een reisverslag van mij! Niet echt een schoolweek, want ik ben deze week maar 2 keer naar school geweest! Maandag en woensdag. Normaal heb ik ook vrijdag les, maar ik hoorde afgelopen week dus dat dat vaak maar 1 of 2 keer in de maand is, omdat Spanjaarden af en toe een vrije dag hebben of wel weer een reden bedenken om een feestdag te hebben;) Daarom heb ik nu tijd om een dagverslag te typen met heerlijk ‘Tenth Avenue North’ muziek aan en zit ik niet in mijn Spaanse les;) Maandag 29 oktober werd ik heerlijk wakker in een goed bed, extra nadruk op een GOED bed, waar mijn rug zich weer erg gezegend mee voelde na een andere ervaring van vorig weekend. Helaas moest ik toch om 8 uur aan het ontbijt en dat was samen met mijn gastouders, dus wel erg gezellig, maar niet handig, want 5 voor 9 gaat mijn bus en meestal vertrekt die wel 5 min later,dus daar ging ik van uit… maar nee hoor, ik kwam rustig aangelopen toen stond ie er al en geen mensen meer,dus ik als een gek rennen en heb hem net op tijd gehaald! Dat is niet onbelangrijk,want hij gaat maar om de 2 uur!:( De buschauffeur kende mij nog van toen ik de verkeerde bushalte had,dus had weer erg veel lol om deze ‘Rubia’… En het bleef chaos deze dag,want voordat mijn les begint was ik heerlijk in de zon (en wéér verbrand in mn gezicht…:p) gaan zitten en wat huiswerk gemaakt, toen ik terug wilde naar school dacht ik leuk een andere weg te nemen…. Tja, dat kan ik beter niet doen hier in Castellón, want zo verdwaalde ik dus voor de 2e keer! En ik zal alvast verklappen,dit overkwam me woensdag bijna weer, gelukkig ben ik toen dezelfde weg teruggelopen toen ik de weg niet meer wist. Maargoed, zo blijft het wel spannend, want ik heb woensdag wel weer een nieuw parkje gevonden, daar zijn er heeel veel van in Spanje, en dat is echt lekker om even tot rust te komen in de zon. De Spaanse les wordt steeds leuker,want de leerlingen leren elkaar een beetje kennen en het is echt leuk met die verschillende nationaliteiten! Zo werk ik in de les met een Engelse, ontmoette ik als eerst in de klas een gezellig Duits meisje, hielp een Palestijnse jongen mij met boeken kopen maandag, lach ik veel met 2 Chinese meisjes omdat ik geen Chinees kan uitspreken;) en ontmoette ik woensdag een nieuw Pools meisje die ik vervolgens kon helpen met boeken kopen! Gezellig multiculti gebeuren hoor! En oja, we krijgen les van een hele aardige Spaanse lerares die goed te volgen is! Dus ik leer ook nog wel Spaans(a) Boeken kopen maandag was ook echt een grote grap, want het is 3 kwartier lopen naar het centrum van Castellón en Adib(Palestijnse jongen) liep mee, maar had niet goed begrepen dat ik helemaal naar het centrum ging voor mijn Spaanse boeken. Kwamen we daar aan,was de boekenwinkel precies 5 min gesloten… Alle winkels zijn bijna tussen half 2/2 uur en half 5 gesloten vanwege siësta. Dus, ik balen,zegt Adib: ja maar bij school is er een bookshop heel dichtbij! Wist ik veel! Dus toen wilde hij wel helemaal teruglopen met mij, alleen ging mijn bus om 14:15,dus we moesten opschieten. Kwamen we halfrennend aan bij de andere bookshop, zat die ook dicht!:( Gelukkig kwam er een man voor het raam en vroeg ik op mn liefst in het Spaans of we toch nog naar binnen mochten en dat mocht gelukkig! Dus ik kon mijn boeken kopen en toen als een gek teruggerend naar de bushalte en ik heb het gehaald! Dit veroorzaakte veel gelach samen met Adib,vooral omdat hij een hele rustig jongen is en ik als Nederlandse half in de stress schoot telkens en wilde rennen en dit en dat. Haha. Verder verliep alles vrij normaal en stond in Alcora weer een heerlijk lunch te wachten om 15:00 uur. Dat eten hier, ik blijf me er over verbazen, ik heb in deze 2 weken dat ik nu in Spanje ben nog weinig dubbele dingen gegeten en het is heerlijk en bijzonder ook wel af en toe;) Spaghettisoep, zelfgemaakte patat, zelfs een soort stamppot gegeten!, kip op duizend verschillende manier klaargemaakt, heerlijk fruit, frisse salade, worstjes ook veel verschillende soorten,enz. Ik ben er blij mee Verder kon ik maandag gelukkig mijn rug verder uit laten rusten en deed een skype gesprek met mijn moeder mij goed. Toch wel fijn dat wereldwijde internet en mogelijkheden tot skype!

De dinsdag was geen school,dus lekker even uitslapen,oefeningen doen voor mijn rug,douchen en aan het ontbijt gaan wat dan alweer helemaal voor mij klaar staat! Ik word nog eens lui hier, want ik mag nog steeds niet mijn eigen borden naar de keuken brengen… maar soms doe ik het al stiekem,voordat ze er wat van kunnen zeggen! Haha. Om 12:00 kwamen Juan en Maria Dolores in mijn kamer schoonmaken en mijn rolgordijn maken (die ik zelf vorige week kapot had gemaakt…)! En je raadt het al… Maria mocht weer niet helpen. Met niks. Dus uit wanhoop ben ik maar dropjes gaan uitdelen, typische Nederlandse dropjes. En die vonden ze gelukkig lekker! Verder heb ik veel Spaans geleerd dinsdag, want ik had eindelijk mijn boeken en heb alles bijgewerkt wat ik achterliep,want ik ben ook later in het jaar binnengevallen. Gelukkig merkte ik dat mijn thuisstudie van het Spaans toch wel degelijk heeft geholpen,want het meeste wist ik al! En het was leuk,want Maria Dolores ging mijn werk nakijken en helpen als het nodig was en dinsdagavond na het eten ben ik met Maribel (dochter van gastouders) 2 uur lang met Spaans bezig geweest. Dat ging wat makkelijker want Maribel kan wel wat Engels praten. Maribel woont normaal in Valencia maar woensdag was haar verjaardag en dat werd in Alcora gevierd. Dinsdagmiddag om 17:30, jaja dat is echt nog middag hier in Spanje, ben ik nog voor 3 uur wezen oppassen/spelen bij de Whitakers thuis. B.J. moest weg en dan is het fijn als ik met Miriam speel,zodat Rachel even rust heeft en de baby kan voeden,etc. Onderweg naar de Whitakers werd ik 2x aangesproken door ratelende Spanjaarden die de weg kwamen vragen, maar haha, ik verstond er niks van,dus zei alleen: ik ben Hollandse. En toen moesten ze lachen en liepen dan gauw door:p Zo gaat een dag zo voorbij en mijn avondgevoel is soms wat vreemd,omdat ik dus ook nu pas weer om 10 uur klaar was met eten en daarna nog Spaans ging leren;) Maar dat geeft allemaal niet, heerlijke gevulde dag zo en ik geniet!

De woensdag was dus weer naar school en gelukkig iets rustiger dan maandag! Wel weer genoten van de les, dit keer beroepen in het Spaans behandeld en dan gaan we ook in groepjes en proberen dan in het Spaans elkaar te bevragen. Om 15:00 uur weer lunch, erg gezellig en dit keer moest ik aan tafel alle groente leren! Haha, bijna bij elke maaltijd krijg ik een ander thema in het Spaans om te leren. Zo ken ik de kleuren al,bloemen,servies, fruitsoorten,groentesoorten,enz. Maar ik kan soms ook al beetje vertellen hoe het op school was,dus dat is leuk! Alleen de tijden in het Spaans haal ik nog volledig door elkaar, maarja die heb ik nog niet op school gehad(a) Een dag naar school is wel vaak vermoeiend, want het is lange ochtend waarbij ik ontbijt met het echtpaar in het Spaans, later in de les alleen maar Spaans hoor, dan in de bus terug telkens een meisje uit Alcora spreek die geen Engels kan,dus spreek ik weer Spaans, dan kom ik thuis om te lunchen en gaan we weer verder in het Spaans… nou ik kan je vertellen, na zo’n lange ochtend zit je hoofd goed vol! Dus dan ben ik erg blij om even een paar uurtjes rust te hebben voor een siësta, wandeling, mail (in Nederlands!) en vaak uiteindelijk toch nog wat Spaans leren;) Maar de woensdag was nog lang niet afgelopen want Maribel was jarig,dus ik heb een cadeautje gekocht en om 10:00 gingen we dineren en toen had ze nog 3 vrienden uitgenodigd. Was gezellig en typisch Spaans is een versierde ijstaart als afsluiting van de maaltijd,zie foto!;) En het was Halloween woensdag, wat ook echt heel erg gevierd wordt in Spanje,dus ook wij hadden op de ijstaart spinnetjes. Verder was ik ’s avonds uitgenodigd door Irene om haar vrienden en vriendinnen te ontmoeten en met hun uit te gaan,omdat het dus feest was voor Halloween. Nou ik wilde wel eens kijken wat ze in Spanje allemaal doen met het uitgaan en hoe heftig ze Halloween vieren. Zelf ben ik totaal niet fan van Halloween,dus deed niet met met de grote verkleedpartijen. Irene zelf gelukkig ook niet en een aantal van haar vrienden ook niet. Na de verjaardag van Maribel werd ik dus om 24:00 uur nog opgehaald en gingen we eerst naar de garage (= hangruimte) die Irene en haar vrienden huren. Daar werd ik voorgesteld en het was heel grappig,vooral de mix Engels,Spaans. Helaas moest ik hier weer een grote blunder ondergaan…. Want een vriend van Irene probeerde goed Engels te praten,dus ik wilde zeggen dat ik dat goed vond. Dus ik zeg: ‘Estas bueno’, maarrrr… dit betekent, jij bent hot/erg knap. Oeps!! Hij begon soort van zenuwachtig te lachen, zijn vriendin stond naast hem en trok een wenkbrauw omhoog en Irene naast mij kon niet meer stoppen met lachen. Ik had: ‘Es bueno’, moeten zeggen. Tja, dat heb je als je een taal leert… (de volgende dag vertelde ik dat thuis aan tafel en toen had mijn Spaanse moeder minstens 10 minuten nodig om bij te komen van het lachen,jammer weer)
Om 02:00, jaja typische Spaanse tijden, gingen we naar een grote hal waar dus een echt feest gegeven werd. Er trad een band op en later was er meer een soort van disco. Ik werd aan heel veel mensen voorgesteld en heb veel lol gehad met Irenes vrienden. Al moest ik wel vaak uitleggen,waarom ik bijna geen alcohol dronk en waarom ik niet verkleed was,etc. maar dat was goed te doen! En zo werd het om 03:30 steeds drukker, waarover ik me echt verbaasde. Want ik had het om 04:00 wel gezien en werd keurig thuisgebracht. Dus dit was een eerste verkenning van het nachtleven in Spanje/Alcora.

Donderdag was weer een soort van feestdag voor de Spanjaarden. Het heet: Día de Todos los Santos. Heel Spanje heeft een vrije dag en het is de bedoeling om naar de graven te gaan van je geliefden en daar verse bloemen neer te zetten. In heel Spanje gebeurt dat om zo de doden te herdenken. De meeste mensen komt het ook goed uit, omdat na het feesten van de vorige avond op deze donderdag geen verplichtingen zijn behalve het bezoekje aan de begraafplaats. Ook ik heb een gat in de dag geslapen,wat jullie waarschijnlijk wel zullen begrijpen. En was het vandaag voor mij ook een soort van ‘herdenkingsdag’:p Ten eerste heb ik 5 maanden verkering met Tim Ten tweede ben ik nu al precies 2 weken in Spanje, tjonge tijd gaat snel! En als laatste puntje, iets minder leuk, is het precies een jaar geleden dat ik door mijn rug ging…
’s Middags ben ik met mijn gastouders en B.J. naar de begraafplaats gegaan in Alcora om als ‘toerist’ te kijken wat er gebeurd. Het was wel bijzonder om te zien, omdat de hele begraafplaats erg fleurig was met allemaal verse bloemen. Eigenlijk miste bijna geen een graf bloemen,dus er is voor elke dode wel iemand langs geweest. Het was wel een mooi gezicht en ook apart,want de graven zijn bovengronds en op elkaar gestapeld in een blok. Ik zal foto’s uploaden op Facebook en misschien op dit blog om het te laten zien. Bijzonder om te zien en ik kreeg uitleg dat als men wel onder de grond begraven werd, had je een erg rijke familie en de grafstenen waren ook heeel groot voor de graven onder de grond. Na dit bezoek heb ik met B.J. bijbelstudie gedaan. Hij noemt het discipleship voor mij, wat hij elke week met mij wil doen. Het was erg interessant en het ging over het gevaar om werk voor God te doen met verkeerde motivaties. Of dat je snel zelf trots wordt als mensen jou complimenteren voor jouw werk,zonder dat je het misschien direct door heb. Dit is iets wat wel heel belangrijk voor mij is. Ook mijn missie in Spanje is om zelf de taal te leren, maar dat wil ik verder heel graag gebruiken tot eer van God en Hem de lof en eer geven voor dingen die goed gaan hier. Soms is dat wel lastig, maar wel iets waar ik heel bewust van wil blijven,ondanks alle complimenten die ik uit Nederland krijg. Hierbij is Efeze 6:7 erg belangrijk! Dit kwam gisteravond ter sprake, maar ik las deze tekst ook ‘toevallig’ de eerste ochtend toen ik in Spanje wakker werd.

Vandaag, vrijdag, begint lekker rustig. Beetje uitgeslapen, bijbel gelezen, ontbeten, rugoefeningen, met Maria Dolores mijn kamer schoongemaakt, beetje facebooken, eten en nu dagverslag typen. Verder ga ik einde van de middag weer oppassen op Miriam (Amerikaanse meisje) en daarna ga ik met Irene en haar vriendje naar Castellón, om daar ergens gezellig te dineren en naar een groot winkelcentrum te gaan. Ik heb er zin in en vond het erg leuk om uitgenodigd te worden door Irene. Dat was het wel weer voor vandaag;) En ik wens jullie allemaal een fijn weekend en bedankt voor het lezen! (want oei, ik kan het gewoon niet zo kort houden… het leven hier blijft gewoon heel interessant) Adiós!

  • 02 November 2012 - 19:15

    Henriëtte:

    Lieve Maria,

    Bijzonder hoe "dodenherdenking" daar traditie is....

    Jij zorgt daar nog wel eens voor hilarische momenten begrijp ik, maar ach joh, lachen is gezond, toch?! Ik vind het dapper dat je ondanks je taalblunders toch doorzet en spaans blijft praten. Je zult wel moeten ook....

    Een mooie les, ook voor ons, wat B.J. je leerde tijdens de Bijbelstudie! Heel goed om jezelf en elkaar in deze dingen een spiegel voor te houden!

    liefs, Henriëtte

  • 02 November 2012 - 19:50

    Heleen De Vos:

    He Maria,

    Superleuk om je verhaaltjes te lezen en te zien wat je allemaal doet en mee maakt in Spanje. Toch blijft het gek om mensen niet in Nederland te zien/spreken en dan wel als ze in het buitenland zitten. Maar goed, dat doe ik ook zelf.

    Heel veel plezier en succes en zegen daar in het verre Spanje!
    Ik blijf rustig doorlezen:)

    liefs,
    Heleen

  • 03 November 2012 - 14:52

    Geanne Van Maanen:

    Ha Maria,

    Superleuk telkens die verslagen! Volgens mij vermaak jij je daar prima. Lijkt me ook echt erg leuk, dat Spaans leren, maar ik denk zeker dat het weleens heel vermoeiend is. Zet 'm op! Ja, je zult wel vaker van die blunders maken, maar ja, je bent er toch nog maar twee weken...
    Wat mooi ook die bijbelstudie. Ja, dat is wel een gevaar. Bijzonder dat B.J. elke week met je Bijbelstudie wil doen! Mooi!
    Zet 'm op! Je kunt het! Jij kan daar een lichtje zijn!
    Ik denk aan je en ik bid voor je!

    Liefs, Geanne

  • 07 November 2012 - 15:24

    Rianne Heijkoop:

    Hee Maria!

    Geweldig om jouw leven daar in Spanje te kunnen volgen! Fijn dat alles zo goed verloopt/gaat!
    Veel succes met het Spaans leren, dat lijkt me echt een lastige klus! Veel zegen toegewenst en geniet van deze bijzondere tijd!

    Liefs,
    Rianne

  • 09 November 2012 - 10:19

    Janny En Janti:

    Hoi maria,
    Alles oké? Een week niets van je gehoord, geloof ik I k had ok niet gereageerd geloof ik. Was al (erg) laat denk ik toen ik het las. . Misschien komt er vandaaag wat. Ben je weer vrij? vorige week had je een druk programma. Nu misschien wel weer? Ik ben weer benieuwd naar je nieuwe verhalen!
    Groetjes, t. janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 11993

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: