Ik zou haast vergeten om een reisverslag te typen - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu Ik zou haast vergeten om een reisverslag te typen - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

Ik zou haast vergeten om een reisverslag te typen

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

12 November 2012 | Spanje, l'Alcora


Zaterdag 3 november – zondag 11 november

Lieve mensen, de titel zegt het al: ‘Ik zou haast een reisverslag vergeten te typen, omdat ik zoveel te doen heb hier!’ En dat is waar, want ik heb weer een heerlijke volle,drukke,spannende,grappige en vermoeiende week gehad. Maar dit zie ik als zeer positief, dat ik zoveel dingen te doen heb en me dus geen moment verveel En dus ook bijna geen tijd heb om een nieuw reisverslag te typen of om Nederland te missen. Al moet ik zeggen, dat ik best wel eens een paar mensen uit Nederland mis hoor! Maar het blijft vooral bij de mensen, en oja, misschien Twitter (onze kat), maar verder hoef ik niet zoveel te missen!

Laat ik beginnen met vertellen wat ik vorig weekend heb gedaan… Vrijdagavond was ik dus met Irene en haar vriend naar een groot winkelcentrum gegaan in Castellón en daar hebben we gedineerd in een leuk restaurantje. Het was erg gezellig en leuk, want ze hadden zich voorgenomen mij allemaal typische Spaanse dingen te laten proeven/eten. Nou dat is gelukt hoor: erg gekruide aardappels, tortilla, ham, ei met gebakken aardappeltjes, stokbrood met tomaatsausje, kip, en als laatste: Chipirones. Inktvis! Volgens mij heb ik dat nog nooit van mijn leven gegeten en was dus ook een bijzondere ervaring, want het was met een knapperig randje gebakken en best lekker, maar het idee dat ik inktvis eet en toen ik wat glibberigs proefde…… toen begonnen ze te lachen,omdat ik toch een aardig vreemd gezicht trok. Daarom gelukkig een ‘normale’ mcflurry van de Mac Donalds als toetje

Zaterdagochtend eerst mijn broer Asaf maar een mail gestuurd, aangezien het zijn verjaardag was. En daarna ging ik met B.J naar de kerk in Onda, omdat er een presentatiedienst van een baby was. Ze noemden het presentatiedienst en het was een soort van opdragen van het jongentje ipv kinnderdoop. José (B.J in het Spaans) moest preken en we moesten er dus al vroeg zijn. Het wordt express op zaterdagochtend gehouden,omdat er veel familie wordt uitgenodigd, en meer dan de helft daarvan is katholiek. Die gaan op zondag naar de katholieke kerk en kunnen dan dus niet, maar op zaterdagochtend wel. En zo is dit een mooie mogelijkheid om over Jezus en over Zijn liefde te vertellen. Het was een mooie dienst en gelukkig kreeg ik het vertaald van de Nederlander die ook voor ECM werkt en ook was uitgenodigd.
Zaterdagmiddag (17:00 uur dus) ben ik nog met Miriam (Spaanse meisje uit Alcora) wezen wandelen samen met Sofia, een Engels meisje die voor een jaar in Spanje is en in de kerk van Miriam in Castellón zit. Dit was gezellig,omdat ik dus weer iemand had die mij kon vertalen of waar ik gewoon even lekker in het Engels mee kon praten;) Miriam kan namelijk bijna geen Engels dus als wij praten mixen we Spaans en Engels door elkaar, omdat ik me lang niet altijd in Spaans kan verklaren en zij zich niet in Engels. Om 22:00 uur thuis avond gegeten en daarna lekker mijn bed ingekropen.
Zondag ging ik weer naar Onda, met B.J en zijn dochtertje, maar nu voor de gewone kerkdienst. Het blijft lastig, want mensen verwelkomen me erg enthousiast, en vragen hoe het gaat, ik kan daar antwoord op geven, maar heel veel verder een goed gesprek voeren of na afloop van de dienst een gesprek voeren over de dienst is in mijn Spaans helaas nog niet mogelijk…. Al heb ik wel weer gemerkt dat mijn woordenschat steeds groter wordt,dus kan ik bijvoorbeeld met de Spaanse Miriam al veel meer lachen en praten dan toen ik haar voor het eerst ontmoette. Thuis stond weer een heerlijke lunch klaar om 15:00 uur, daarna even siësta (dat bevalt me toch heuuul prima van het Spaanse leven!) en toen om 17:00 nodigden mijn Spaanse ouders mij uit om mee te gaan en een stukje de bergen in te wandelen. ’s Morgens had het geregend, maar nu was het droog en gingen we eerst 20 min. met de auto en daarna 1,5 uur wandelen. Ze lieten me een mooi meer zien, die groen was van kleur, maar heel mooi (zie foto’s) dus ook een foto waard. Tja, dan ben ik toch echt weer even de toerist;) En ik heb ze geprobeerd te leren hoe je een foto moet maken, die niet bewogen is, maar na 5 pogingen,gaf ik de moed op. Thuis lekker douchen,eten en toen vertelde ik mijn gastouders dat er Sing Inn was in Barneveld en dat ik dat nu wel een beetje miste;) Toen stelde mijn gastmoeder voor dat ik ging zingen voor hen,want dat vonden ze leuk in het Nederlands. Dus greep ik mijn kans, laptop naar de woonkamer en heb ik verschillende mooie opwekkingnummers gezongen en de tekst daarvan in Google Translate geplakt,waardoor ze konden meelezen. Dit was erg bijzonder,want Maria Dolores is katholiek en gaat af en toe naar de kerk en ziet God wel als haar Beschermer, maar denkt een goed leven/goede werken te moeten doen om gered te worden en Juan heeft er helemaal niks mee. Toch was ik opeens over Gods liefde en over Zijn zoon aan het zingen. Ze vonden de liedjes vrolijk en de tekst ook erg mooi! Bijzonder he? Eén lied (How great is our God) wordt in de kerk hier vaak gezongen in het Spaans en ik wist de titel,dus heb die op Youtube gevonden en ik ken de wijs,dus hebben we (want Maria Dolores probeerde mee te zingen) die als afsluiting gezongen. Erg bijzonder om zo even een lichtje te zijn en op een vreemd plek met mensen die Jezus niet als Verlosser kennen,toch over deze Verlosser te zingen! Dank God,voor deze onverwachte mogelijkheid:D
En toen gingen we weer de ‘gewone’ week in. Maandag om 09:00 uur de bus voor school en veel lachen en leren in de klas! Het wordt steeds gezelliger! Maandagmiddag ben ik even de winkels in Alcora langs gegaan, ze hebben niet echt een centrum, maar op verschillende plekken in totaal 3 kledingwinkeltjes. Het is allemaal iets goedkoper dan in Nederland en tja, ik ben een vrouw, dus heb wat gekocht;) Verder maandag rustig aangedaan en huiswerk gemaakt, jaja dat moet ook gebeuren!
Dinsdag geen school,dus lekker uitgeslapen! Daarna mijn kamer schoongemaakt met mijn gastmoeder, al mag ik bijna niks doen…. nog steeds niet! Verder bestond mijn dag veel uit skypen,siësta, eten, oppassen op de tweejarige Miriam en weer Spaans studeren. En mensen vragen me of ik mijn familie of Tim al erg mis. Als ik jullie vertel dat ik deze dinsdag eerst 1,5 uur met mijn moeder geskypt heb en daarna ’s middags 2 uur met Tim, dan zegt dat wel genoeg toch?;)
Woensdag weer school en ik leer het al,dus ga wel steeds weer op ontdekkingsreis in Castellón, maar ik ben deze week niet verdwaald! Na school kom ik altijd pas om 15:00 thuis, mijn lunch staat klaar en om 16:00 uur werd ik verwacht op de Engelse conversatiegroep. Er is een meisje bijgekomen,die wilde graag ook meer Engels leren. Ze was alleen bang dat haar niveau niet hoog genoeg ligt voor de conversatiegroep,dus hebben we voorgesteld,dat ik haar 1x in de week individueel Engels les ga geven en verder blijft ze meedoen in de groep! Leuk,want het individuele lesgeven is dus weer een nieuwe uitdaging voor mij!

Donderdag ging ik om 10:00 uur weer met B.J. en zijn familie op pad. Dit keer naar Villad Real, dat is een stad ongeveer halfuur van Alcora vandaan. Hier hadden wij weer een ECM-meeting met de andere werkers uit onze regio. Dit was gezellig en mooi om belevenissen te horen en hoe God werkt in de andere steden, zo mocht ook ik mijn ervaring van het zingen delen. Het was een leuke vergadering en ik voelde me best trots,want dit keer volgde ik veel meer van het Spaans, dan de vorige keer Dit zijn ook allemaal buitenlanders en die spreken toch duidelijker Spaans of makkelijker dan de echte Spanjaarden! Rond lunch kwam ik weer thuis en heb weer gezellig gegeten met mijn ouders hier, we blijven veel lachen,want ik maak genoeg fouten of we snappen elkaar niet of het duurt heel lang voor dat het kwartje eindelijk valt. Maar maakt niet uit, het is in ieder geval gezellig (en lekker) !
Om 15:30 ging ik weer naar de Amerikanen en waren ze blij dat ik even met de kids kon spelen,zodat zij even hun handen vrij hebben. Dit was lekker gek doen, huizen bouwen, met klei spelen,liedjes zingen,enz. Om 18:00 hield B.J Miriam weer bezig en kreeg ik mijn discipleship van Rachel. Dit is de Discipleship die ik wekelijks krijg, maar dat gaat van af nu Rachel doen,omdat zij dan iets meer afleiding heeft dan alleen voor de kinderen zorgen. Rachel heeft namelijk last van gewrichtsstoornissen en daardoor is ze soms heel zwak of heeft ze veel pijn. Daarom blijft zij meestal thuis en dan is er alsnog veel te doen met de kids. Daarom help ik vaak met de kinderen en gaat ze als afleiding nu mijn Discipelship verzorgen. Het was erg goed gesprek over jezelf en over gebreken en ik moest een gaventest doen. Het was bijzonder omdat zij met de beperking van haar spieren en de pijn/vermoeidheid zich goed kon inleven hoe het soms voor mij voelt met mijn rug en de pijn en zo konden we elkaar bemoedigen!
Rond 19:30 bracht B.J mij naar het binnenzwembad hier in Alcora. Want jaja, ik wil gaan zwemmen!:) Dat is iets wat goed is voor mijn rug,dus we gingen informatie opvragen. Zo kwamen we er achter dat je ook 2x in de week agua-gym kan doen. Nou, dat leek mij wel wat Dus kon ik die avond gelijk meedoen. Haha, dat was grappig, in een groep van 8, waar ik allemaal een kop groter van ben. Dus ook iets sneller mezelf door het water kon bewegen. Je moest een haarkapje en bepaalde slippers aan voor de hygiëne. Toen was het een hele uitdaging om de opdrachten in het Spaans te begrijpen, maar na een poosje snap je het en doe je de rest gewoon na! Zeker geslaagd! Na afloop douchen en 20 min. richting huis lopen. Waardoor je pas rond 22:00 uur thuis bent. Dan moet je nog avondeten en daarna duik je al snel je bed in!

Ondertussen is het ook niet altijd zo lekker weer meer hier… grijs en regen. Maar soms opeens een dag weer veel zon Zo was het zaterdag heel lekker weer, maar vrijdag moest ik toch echt met mijn jas naar school, helaas,want dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen:p Vooral in het huis is het dan koud, vaak kouder dan buiten. Ze kennen hier namelijk geen isolatie of centrale verwarming,duss… gelukkig heeft Rachel aan mijn gastouders gevraagd of ze iets van een straalkacheltje willen neerzetten voor mij. En daar zeggen ze natuurlijk geen nee op,dus de volgende dag had ik een straalkacheltje,waar ik erg blij mee ben Op school heb ik vrijdag weer veel lol gehad met een meisje uit Tsjechië en eentje uit Polen, oke, ze zijn allebei bijna 10 jaar ouder dan ik, maar zo gedragen ze zich niet! We zitten echt in een schoolklas,soms ondeugend te doen,haha!
Na de les gezellig nagekletst en dat komt mij goed uit,want ik moet toch altijd nog een uur wachten voordat mijn bus weer gaat. In Alcora weer lekker puree gegeten,heerlijk fijn gestampte groenten en aardappelen,heel fijn en lekker warm! ’s Middags weer eventjes opgepast bij Rachel en daarna lekker poos gewandeld en toen had ik wel veel last van mijn rug. Maar dat is afgelopen weekend sowieso wel veel geweest (heeft ook met een maandelijks probleem te maken). Vrijdagavond na het eten, zo rond 22:30 uur werd ik opgehaald door Irene en gingen we naar de ‘chillgarage’ waar haar vrienden ook zijn. Was gezellig en ben daar ongeveer uurtje geweest,maar had veel last van mijn rug en Irene ging ook op tijd weg. Dus ik kwam thuis om 24:00 uur en mijn ouders keken me erg verrast aan en vonden dat ik heel vroeg thuis was! Dus ik vroeg wanneer het niet meer vroeg was, dat was pas om 04:00 uur. Haha, moet je nagaan wat ze gewend zijn! Om 03:00 uur thuis komen is dus zeker nog op tijd!

Zaterdag heerlijk uitgeslapen;) Toen weer mijn kamer schoongemaakt met Maria Dolores, gezellig hoor, als we weer namen leren van dekbedden,kussenslopen,matras,etc:p Haha. Daarna weer even mijn moeder bijgepraat via skype, vind ik heerlijk En toen om 13:00 was ik uitgenodigd door een mevrouw uit de Engelse conversatiegroep. Zij vond het leuk als ik kwam eten en dan moesten we ook Engels praten omdat dat een goede oefening voor haar was. Dat dus gedaan en was leuk om haar familie en appartement te zien, op nummer 5 met mooi uitzicht over Alcora vanaf een mooi balkon. En het was lekker weer,dus buiten gegeten nadat ik geholpen had met koken. Volgens mij heb ik voor het eerst in mijn leven gebakken kastanjes gegeten,lekker zeg,aanrader:D En oja, het wordt hier nu ook mandarijnen en sinaasappelentijd, dat is ook echt te proeven,want ze zijn heerlijk! En ik, als fruitliefhebber, geniet daar dus elke dag non-stop van!:p Het eten was gezellig en ook de Amerikanen waren verrast,want zij kennen haar al 2 jaar, maar ze zijn nooit uitgenodigd voor het eten. En ik nu wel gelijk,dus ze zijn blij dat ik zo een relatie kan onderhouden, ze kan helpen met Engels en wie weet iets van mijn geloof vertellen God geeft veel mogelijkheden,dat is bijzonder om te zien! Later op de middag om 17:00 uur ging ik naar het Spaanse meisje Miriam en haar broer Rúben,zij namen mij mee naar hun jeugdgroep in Castellón. Dat is van hun kerk en die kerk heeft ook veel contacten met de kerk waar ik heen ga in Onda. Alleen in Castellón is meer jeugd en het is de bedoeling dat ik nu bijna elke zaterdag meega als dat er is! Deze avond was weer specialer dan normaal, want het was nu met 3 kerken,dus 3 jeugdgroepen,normaal is dat anders. Dus we waren met 150 jongeren en hadden een soort van kerkdienst. Maar erg leuk,want veel zingen,filmpje, er werd een mimedans gedaan (sommigen weten dat ik dan gelijk gelukkig ben), bijbelspel jongens tegen de meisjes,preek en later samen eten,enz. Een geslaagde avond! En als laatste gingen we dan met de jeugdgroep van Miriam en Rúben nog naar het centrum om wat lekkers te halen bij de MAC ofzo. Wel leuk,want ik moest denken aan de Hebberd in Barneveld om dan vervolgens even bij de Food of de Joker iets lekkers te halen;)

Zondag had ik gelukkig niet zo’n vol programma en dat vond ik wel lekker! Dus ik ben weer naar kerk in Onda geweest en heel famillie Whitaker ging mee,dus dat was erg ‘gezellig’. Haha, de kinderen waren nogal veel aan het huilen,want hadden slecht geslapen. Mooie dienst gehad over Handelingen 11: 19-30, B.J preekte. Daarna gezellig weer thuis gegeten en Maribel (dochter van mijn gastouders) was er weer,dus dat is iets makkelijker een gesprek voeren,aangezien zij redelijk goed Engels kan. Lekker siësta tot 18:00 toen gezellig chocolademelk gedronken met mn ouders hier en daarna stukje dagverslagen getypt. Om 20:30 gegeten tot 22:00, en daarna zelf wat Bijbelstudie gedaan, als ‘2e dienst’ zoals in Barneveld

Dit was het wel weer zo’n beetje en vandaag weer naar school! Zoals jullie lezen, weer een gevulde week, met verschillende en nieuwe dingen! Ik voel me dankbaar en gezegend en ik ben a.s. woensdag alweer 4 weken in Spanje. De tijd vliegt! Ik zie weer uit naar jullie reacties en zeg: Hasta luego!:)

  • 12 November 2012 - 09:41

    Arivlinder:

    Hoi Maria!

    Ik dacht al: ze heeft het vast zo druk dat ze vergeet om een reisverslag te schrijven. Ik zie er steeds naar uit om je verhalen te lezen en had het idee dat ik al heeeel lang geen verslag meer gekregen had. Maar blijkbaar was dat nog maar een week.. ;)
    Echt super gaaf dat God je gebruikt op onverwachte momenten en plaatsen.
    Ik heb pas ook een keer inktvis gegeten bij een tapasrestaurant, dus ik herken wat je schrijft over de smaak. Ik vond het lekker iig. :D
    Nog gefeliciteerd met je geliefde broeder trouwens en ik ga snel weer aan de studie.
    (Vandaag van 15.00 tot 19.00 uur college: ook niet heel normaal. ;) Maar het blijft bij één keer volgens het rooster...)

    Big hug en duizend kusjes vanaf hier (ik spaar ze voor je op tot je terug bent, dus dan weet je het vast. :))

  • 12 November 2012 - 10:05

    Anton Verstoep:

    Lieve dochter,

    Toch ook maar eens op deze manier reageren. Wat ben ik blij en dankbaar dat je zo enthousiast bent over je missie. Je mag zelfs een lichtje zijn en zo zien we weer dat onze grote God kleine mensen wil gebruiken. Blijf open en toegankelijk naar de mensen dan kun je nog veel meer getuigen van Zijn liefde. Verder heel goed van dat zwemmen en wandelen. De Spaanse zon, mandarijnen en sinaasappelen zorgen voor extra vitaminen. Ik begin er steeds meer naar uit te zien even om de hoek te kijken. Met shoppen en stappen heb ik 'natuurlijk' iets minder, maar zolang je op tijd thuis bent kan ik er mee leven. Mooi om te lezen hoe je geniet van het skypen met je moeder. Op de achtergrond geniet ik mee... Warme groet van je vader.

  • 12 November 2012 - 21:32

    Anne Marije:

    Ha Maria!

    Wat een leuk verslag weer... Je hebt weer aardig wat meegemaakt; zelfs inktvis gegeten. ;)
    Ik vind het zo mooi dat je elke gelegenheid aanpakt om mensen iets van God te laten zien. Zo bijzonder dat je Opwekkingsliederen ging zingen. Zo ben je ook echt een lichtje voor je Spaanse 'ouders'! Echt gaaf dat je ook van discipleship hebt. Lijkt me heel mooi en goed!
    Denk ook maar aan je rug. Hopelijk kun je veel zwemmen! Wat een avontuur, zo met aquagym.. Zo leer je nog eens, zullen we maar zeggen.
    Hopelijk heb je toch af en toe nog tijd om weer een verslag te schrijven, want het is echt super leuk om ze te lezen. Ga zo door! Heel veel succes en zegen bij je werk. Je hebt een prachtige missie! Denk maar aan het lied 'Zegen mij', dat vind ik wel op jou van toepassing...
    Liefs, Anne Marije

  • 13 November 2012 - 01:12

    Janny:

    Hoi Maria,
    Daar was je ( verslag) weer. ik dacht al dat ik er één gemist had, maar niets is mindr waar! je was gewoon druk geweest. Gebeurt hier soms ook.... Alleen doe ik nu geen moeite om alles van een week nog eens te verslaan.Dat heb ik in het verleden ook nog wel gedaan, toen ik in engeland zat. ( voor jou al niet eens meer bekend , denk ik). Het scheelt me nu toch wel veel tijd om dat niet te (hoeven) doen! Maar ik vind het wel erg leuk om jou verhalen te lezen hoor! Ik begijp ook je frustatie en het lastige om het Spaans nog niet voldoede te kennen en te beheersen om je er ook voldooende in uit te drukken of een (geloofs)gesprek te voeren. Ook dat herken ik van ijn begnperiode in Engeland, toen mijn engels echt nog maar heel beperkt school-engels was. Dat kun jij je misschien nauwelijks voorstellen, want jij hebt i n je leven best al veel engels gehad en geproken; geeft r nu zelfs les in! Hoe doe je dattrouwens? gewoon d.m.v. gesprekjes, of heb je daar ook een bepaalde handleiding of l esmateriaal voor?
    Ik ond het erg mooi om te lezen hoe je zondagavond liedjes gezongn hebt met en voor je gastouders! Mooi dat ze hierz elf het idee voor gaven ( het moeten wel liverds zijn, om je zo te begrijpen), en waardoor je op die manier heel spontaan over Jezus kon zingen en vertellen! Zaad wat gestrooid wordt op ongeplande wijze, maar wat wel gebeurd is! God zegene het geve wasdom! Hij staat Zelf garnt voor Zijn werk e zegen! Ga zo maar lekker door in al je enthousiasme en spontaniteit! ik denk dat dit voor jou een onbewuste gave en middel is om mensen te bereiken en te prikkelen tot actie! (Z oals bijv. de uitndoging voor een maaltijd bij de Amerikanen, wat jou al wel, en BJ in 2 jaar tijd nogniet overkomen was!). Zo hebben we allemaal iets "eigens",waardoor we vruchtbaar kunnen zijn, enwat ons m,ensen zo uniek en waardevol maakt!
    God zegene je! Tot horens , lieve groet, t.Janny

  • 13 November 2012 - 09:25

    Rianne (ECM):

    He Maria,

    Super leuk om allemaal te lezen! Als ik alles zou lezen zou mijn werkdag alweer voorbij zijn, maar ik heb toch behoorlijk wat opgepikt uit je verslagen en natuurlijk ook de foto's bekeken. Je neemt echt een duik in het diepe wat de Spaanse taal, cultuur en het leven als christen daar betreft. Leerzaam, maar ook vermoeiend, respect voor hoe open je overal in staat!

    Zegen! Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 11990

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: