¿Qué has hecho aquí en España hasta ahora? - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu ¿Qué has hecho aquí en España hasta ahora? - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

¿Qué has hecho aquí en España hasta ahora?

Blijf op de hoogte en volg Maria

28 November 2012 | Spanje, l'Alcora

Donderdag 22 november – Woensdag 28 november

Deze titel laat een stukje zien uit mijn Spaanse les, een vraag die alle leerlingen moesten beantwoorden in een brief naar de lerares. Voor de slecht-Spaans-sprekende mensen onder ons, de vertaling: “Wat heb jij tot nu toe gedaan in Spanje?” Nou ik kan jullie vertellen… dit was een hele goede oefening voor mij! Want het is een hele lange brief geworden Tjonge, als ik allemaal bedenk wat ik tot nu toe al gedaan heb en als ik mijn foto’s bekijk… dan denk ik dat ik mijn 6 weken Spanje tot nu toe aardig heb uitgebuit! En de tijd gaat sneller dan ik had verwacht, wat ik als iets heel positiefs zie! Al heb je natuurlijk wel je kleine heimwee momentjes… maar ik moet eerlijk toegeven, ik mis weinig van Nederland, ‘alleen’ vrienden en familie! Dit bevalt me wel, want het laat zien dat ik nog steeds een beetje buitenlands bloed in me heb en het toch niet zo lastig vindt om die cultuuromschakeling te maken. Zo ben ik er ook afgelopen week achter gekomen, tijdens mijn discipleship met Rachel, dat ik een ‘third-culture-kid’ ben. Dit heeft te maken met het feit dat Kenia niet echt meer als thuis voelt en Nederland ook niet altijd, dus is er een derde cultuur,die ergens tussenin zweeft. Interessant gesprek hoor! En ik zal ook niet zeggen dat Spanje die cultuur is,haha, al voel ik me hier bij mijn lieve Spaanse ouders zeker weten thuis!

Deze leuke mensen ben ik ook weer meer gaan waarderen deze week, want ik ben een nachtje buitenshuis geweest. Nu klinkt het net alsof dat niet leuk was… integendeel,want ik heb weer het voorrecht om over Valencia te schrijven! Ik ben afgelopen weekend namelijk weer op bezoek geweest bij Carmen, een nachtje dit keer, en mocht nu dus ook haar Spaanse familie ontmoeten, haar huis zien, een stukje nachtleven van Valencia verkennen, lopen totdat je voeten bijna blaren hebben, enz. Het mooiste wat we gedaan hebben zaterdag was een bezoekje brengen aan L’Oceanografic! Dat is het grootse aquarium van Europa, prachtig om te zien en we mochten ons samen verwonderen over de creativiteit van God en Zijn natuur! Heel bijzonder en als toppunt een dolfijnenshow! Zo kwam ik erachter, dat als ik over een aantal maanden nog niet weet wat ik wil studeren, ik best wel dolfijnentrainster wil worden, heerlijk, turnen in het water met de dolfijnen
Carmen en ik hebben weer erg genoten van elkaar en nu vergeet ik bijna te vertellen dat zondagavond Carmen mijn Spaanse ouders ook mocht ontmoeten bij de dochter van mijn ouders(Mariabel) in Valencia. Ook dat was een gezellige avond,waar vooral veel gelachen werd tijdens de maaltijd omdat mijn gastouders het erruggg leuk vonden om al mijn Spaanse blunders uitgebreid te delen met Carmen …. tja, ik wen er al aan!

In mijn enthousiasme over Valencia, wat ik nog steeds echt een aanrader vind voor iedereen!, vergeet ik nog wat leuke dingen te vertellen over vorige week donderdag en vrijdag. Donderdag middag had ik namelijk mijn eerste keer individuele Engels lesgeven aan een jong volwassen vrouw. We spreken dan af in een café , want het is niet normaal om mensen bij je thuis uit te nodigen. Daar moet ik nog even aan wennen, maar ik leer de mensen van het café al kennen,dus dat is wel gezellig;) Het Engels lesgeven zit vooral in de vorm van: probeer gewoon een Engels gesprek te voeren. Dit ging aardig en het was, ondanks woorden herhaling,verbeteringen van mij,enz. nog erg gezellig ook! Dit gaan we elke week nu doen. Afgelopen weekend is er nog een vraag gekomen van een meisje die ook graag Engels les wil hebben,vooral in het spreken. Dus vanaf volgende week heb ik nog een leerling! Een aantal mensen reageren op mijn blogs met de vraag, wanneer ik aan kinderen Engels les ga geven. Dat gaat denk ik niet zo gauw meer gebeuren, niet meer het echte lesgeven, want dat is vervangen nu door de verschillende jong volwassenen die ik help. Dit is momenteel bijna nog harder nodig,want mensen werken nu graag aan hun Engels om op die manier toch nog een baan te kunnen vinden. De eisen voordat je ergens wordt aangenomen zijn erg hoog ,vanwege de banenschaarste door de crisis. Dat mensen daar onder lijden op verschillende manier kom ik steeds meer te horen.
Daarnaast kom ik zo via die jong volwassen vrouwen makkelijker in Spaanse families terecht en ben ik nu alweer uitgenodigd voor een maaltijd in een Spaanse familie. Dit is echt bijzonder hier in Spanje, want eigenlijk ben ik nog steeds een ‘vreemdeling’. Ik zie dit alles ook echt als Gods leiding en hoop in mijn Engelse conversaties ook iets te laten doorschemeren van mijn geloof! Ik ben dankbaar,want dit is met wat oudere mensen makkelijker te doen dan met kinderen. Daarnaast help ik ook mijn Spaanse vriendinnen met het Engels en hebben we erg veel lol om het aan elkaar leren van een taal!
Ook vorige week vrijdagmiddag was leuk,want ik had gepland om na school naar het grote winkelcentrum te gaan in Castellón. Alleen wist ik vanaf mijn school niet precies waar ik heen moest (dat blijft nog heeel erg zoeken en soms zelfs nog verdwalen in Castellón). Toen liep er na schooltijd een stukje een Chinees klasgenootje mee en ik vertelde wat ik ging doen en ‘toevallig’ moest zij ook naar het winkelcentrum. En zo dankte ik God, want ik had een gids en heb een erg gezellige meidenmiddag gehad, met samen shoppen,samen eten,samen Spaans proberen te praten,enz. Leuk,al die culturen bij elkaar, want zo kan ik nu iets Chinees zeggen en hebben we over elkaars cultuur en geloof mogen vertellen

Na dit drukke weekend kon ik dinsdag pas weer een beetje uitbrakken, want maandag was weer school met aansluitend de Bijbelstudie met studenten in het Spaans. En oh ik was gelukkig,want ik volgde dit keer al iets meer van het Spaans dan de vorige keer!!

Dinsdag heerlijk uitgeslapen, geknuffeld met de hond hier, mail bijgewerkt, Spaans geleerd, gelachen met Juan(gastouder), gewandeld,genoten van een nieuw maaltijd (hele witte rijst met tomatensaus en gebakken banaan!), siesta, etc. Zo’n dag heb ik af en toe wel nodig om even bij te komen hoor! En mijn rug ook zeker, want die kan zo’n weekend als afgelopen weekend eigenlijk nog niet helemaal aan. Dinsdagmiddag, dat is dus om half 6 hier, ging ik 2 uurtjes oppassen op de Amerikaanse Miriam en daarna aquagym. Dit keer een speciaal begin, want de sportleraar had speciaal voor mij een typische Spaanse saus en stokbrood meegenomen, waar we het de vorige keer over gehad hadden. En ze konden het niet uitstaan dat ik dit nog niet geprobeerd had na 6 weken Spanje. Dus: wij met de groep in bikini/badpak voor het zwembad eerst een stokbroodje met knoflook gemengd in manyonaise op! Ze stonden er zelfs op dat ik wat over was mee naar huis zou nemen! Aardige mensen he, die Spanjaarden?:)

Woensdag, vandaag dus, weer gewoon school gehad. Ik leer elke keer nog wat bij, maar helaas gaat het nu wel bijna wat te langzaam voor mij. Volgens mij leer ik iets sneller dan de gemiddelde multicultileerling uit mijn klas, omdat ik helemaal ondergedompeld wordt in het Spaans en zelfs de Amerikanen bijna Spaans tegen mij willen gaan praten. Gelukkig doen ze dat nog niet, want ik vind dit nu leuk,want ik leer ook nog steeds Engels bij! En oja, binnekort heb ik een examen in het Spaans van school! Dat vertelde de lerares opeens en wist ik niks van af, dus ben benieuwd ! Vanmiddag ook de conversatiegroep Engels weer gehad en we laten de mensen nu oefenen met de ‘pronunciation’, waar nog wel aan gesleuteld kan worden, zodat woorden als “happy”, niet meer als “ggggappy”, worden uitgesproken. Spanjaarden kennen de ‘h’ namelijk niet. Maar we hebben er plezier in en ze leren vrij snel! Helaas was het vandaag wat bewolkt en moesten we het met 15 graden doen en dat is wel even wennen, weer een jas aan nadat je een weekend hebt gehad met 23 graden! Achja, als ik de weersomstandigheden uit Nederland hoor…

Dit was wel weer zo ongeveer mijn week en ik geniet nog steeds en dank God voor de vele zegeningen en mooie mensen om mij heen! En de natuur,want wauw, ik komt toch telkens weer op mooie plekjes hier
Ik zie weer uit naar jullie reacties!
Adiós!

Ps. Oja, als mensen het leuk vinden mij een kaart/brief te sturen, dit is mijn adres waar ik woon:

C/ Francisco Paús Ortiz 2B, 2°C
Alcora (Castellón)
12110
España

  • 28 November 2012 - 22:24

    Anton:

    Mijn lieve kind
    in het land van Sint
    Is Jezus je beste Vrind

    Een 'drie-culturen-kind'
    dat zich bevoorrecht vindt
    Door God de Vader bemint

    Engels, Spaans of Chinees
    Het is multiculti wat ik lees
    Meer discipel dan een wees

    Toch een vreemdeling zeker
    die verdwaald is zeker
    een getuige van Zijn Naam

  • 28 November 2012 - 23:58

    Janny Verstoep:

    Hoi Maria,
    Gezellig om je verslag weer te lezene! Weer genoeg mee gemaakt en te vertellen, zeg! Klinkt allemaal heel leuk en gezellig hoor, en genoeg mogelijkheden om met mensen jou kennis van talen , geloof en cultuur te delen! Mooi hé, dat dit zo op je pad neer gelegd wordt! Houd je oren en ogen geopend voor al deze zegeningen en mogelijkheden!" Doen wat je hand vindt om te doen, en tel God's zegeningen". Dat maakt je leven zinvol en niet doelloos; waar we ook zijn en leven! Blijf maar genieten , en deel dit met je trouwe lezers! Groetjes, t. janny
    (P.S. Vandaag nog je moeder en Timon ontmoet op verjaardag van Hette, en je vader is al in Sint-stemming, merk ik. Dat "feest"moet jij nu missen denk ik, want de sint is natuurlijk naar Ned. vertrokken...)

  • 29 November 2012 - 07:47

    Henriëtte:

    Lieve Maria,

    Bovenstaand gedicht van je vader vat de kern van jouw verhaal heel mooi samen en is gewoon ontroerend om te lezen! Ik zou niet weten wat ik daar aan toe moet voegen wat meer waarde heeft!

    Veel liefs,
    Henriëtte

  • 29 November 2012 - 16:47

    Petra:

    Ha Maria,

    Super om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt in Spanje en dat je zoveel nieuwe, waardevolle ervaringen opdoet! Ik zou zo graag een dagje met je willen meelopen, om de mensen te zien waar je het over hebt;). En dat van die uitspraak van die spanjaarden, in die context lees ik happy zelf ook al als ggggappy, heel herkenbaar!;)

    Ik wens je nog een hele goede tijd toe daar! Cuidate mucho!

    Con mucho cariño,
    Petra

  • 04 December 2012 - 12:04

    Lida:

    Hoi Maria, Habari yako? Ik lees voor het eerst je verslag:/ geweldig om te zien hoe het je vergaat! God's zegen toegewenst voor je resterende tijd. Kwaheri

  • 05 December 2012 - 22:50

    Rinajelink:

    HA María,
    Alweer 6 weken daar,wat gaat dat snel hè.
    Mooie ontmoetingen lees ik,en je vervelen in de klas.
    Nou je schrijft dat het daar iets kouder is,en hier nog kouder hoor met sneeuw!
    Veel zegen en nog een fijne tijd daar.
    Groet Rina Jelink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 11988

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: