Het Spaans wordt steeds leuker! - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu Het Spaans wordt steeds leuker! - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

Het Spaans wordt steeds leuker!

Blijf op de hoogte en volg Maria

14 December 2012 | Spanje, l'Alcora

Donderdag 6 december – Vrijdag 14 december

“Aquí estoy!” (hier ben ik!) Na iets langer dan een week wil ik jullie laten weten dat het nog steeds helemaal goed gaat! En dat ik afgelopen woensdag mocht bedenken dat ik al 8 weken in Spanje zit… jaja, wat gaat de tijd al snel, ik ben al over de helft en nog maar 5 weken te gaan. Leuk en niet leuk! Het wordt steeds meer dubbel, omdat ik me hier ook steeds meer ga hechten, ik vorderingen maak in mijn Spaans (de taal wordt steeds leuker voor mij!), maar aan de andere kant Tim, mijn familie en vrienden steeds meer mis.

Wat ik jullie als eerste wil vertellen is over afgelopen weekend. Ik was namelijk met school voor 4 dagen op excursie naar Toledo. Wauw…! Echt wauw! Want wat was dat een mooie stad zeg. Het is een oude stad en heeft veel geschiedenis. In deze stad was er namelijk als eerste vrede tussen de Moslims, Joden en katholieken. Overal in de stad heb je dus ook verschillende soorten overblijfselen. Maar wat voor mij het mooist was van deze stad, is de ligging. Toledo is namelijk tegen een berg opgebouwd met een rivier daar omheen met allemaal oude mooie bruggen. Zo heb ik een ochtendwandeling van 5 uur gemaakt samen met mijn Tsjechische klasgenoot rond de stad en zijn we buiten de stad een berg opgeklommen en hadden zo een prachtig uitzicht over de stad en genoten van de zonsondergang. Het was echt prachtig en tijdens de hele wandeling heb ik me lopen verbazen hoe creatief God is! Ik kan het verder niet goed beschrijven en voor een klein beetje een beeld kun je mijn foto’s op facebook bekijken;) Verder is het enige wat ik kan zeggen: Toledo is een aanrader!

Het was wel een zwaar weekend, maar ik heb echt genoten van het struinen door de straatjes en genoten van het toerist zijn (voor een weekendje vind ik dat wel leuk). Ook de groep was leuk,want in de bus hadden we gelijk een groepje ‘gevormd’ en met die 6 personen ben ik veel opgetrokken (5 daarvan waren ook gelijk mijn Spaanse docenten:p). Van de 6 kende ik er maar 1 (mijn Tsjechische klasgenootje), maar er bleek ook een jongen uit Alcora te zijn die zelfs een jaar in Nederland had gewoond voor zijn studie. Dus ik heb zowaar een paar Nederlandse woorden gesproken haha. We zijn in kerken geweest, een prachtig kasteel, kathedraal,synagoge, moskee, enz. We sliepen in een universiteit die omgebouwd is tot hotel, maar dan alleen kamers, er werd geen eten geregeld. Zo gingen we voor elke maaltijd zelf op stap de stad in en aten Arabisch, typisch Spaans, Chinees, Italiaans of… nee, dat was het wel denk ik;) Kortom, weer een hele leuke ervaring erbij gekregen door dit weekend en ik heb geen moment spijt gehad! Daarbij ben ik God dankbaar dat Hij me zelfs op deze excursie weer heeft gebruikt om over Hem te praten met mijn klasgenoot. God geeft me wel uitdagingen, moet ik zeggen, want ik moest haar uitleggen dat Jezus de ‘Zoon van God’ wordt genoemd. Nou..pff… als iemand zo weinig kennis heeft, waar begin je dan met uitleggen en dat in het Engels? Toch was ik blij, want het ging goed en het was een mooi gesprek, waar ik zelf ook mocht getuigen van mijn eigen geloof!
En oja, ik werd al heel lief buiten de flat in Alcora opgewacht door mijn gastouders toen ik zondagavond thuis werd gebracht om 23:30 en weetje wat toen voor me klaar stond? Juist, avondeten! Maar niet zomaar, want ze hadden speciaal Nederlands gekookt, wat ik ze een andere dag geleerd had,dus ik heb genoten van gekookte aardappels met broccoli en een heerlijk, bijna goed,kaassausje!:)

En toen kwam maandag… mijn 1e Spaanse examen! Jullie begrijpen dat ik me niet helemaal op en top fris voelde na zo’n weekend… maar, tranquilos (maak je geen zorgen)! Mijn examen was goed te doen en aangezien ik in de bus op de terugreis van Toledo, had geleerd en zelfs een dictee van mijn nieuwe Spaanse vriendin had gekregen, was ik toch goed voorbereid!
Woensdag ging mijn examen trouwens verder, want we hadden schrijfgedeelte, luisteren en praten. Bij het individuele gesprek met mijn Spaanse lerares kreeg ik een compliment hoe goed mijn Spaans al was na alleen maar 8 weken in Spanje te zijn en Spaans te leren. Leuk om te horen!
Mijn week verder krijgt een beetje het normale ritme en bestond dus weer uit: bijkomen van de activiteiten van het weekend, Engels geven aan mijn individuele leerlingen, de conversatiegroep leiden, aqua-gym, discipleship, spelen met Miriam, genieten van de mooie natuur hier, hele gesprekken proberen te voeren met mijn gastouders, genieten van de zon, enz.!

Maar elke week blijven er nieuwe dingen, zo ben ik namelijk voor het eerst op het Spaanse strand geweest!:) Hier werd ik erg blij van en ik genoot, want het was prachtig: mooie blauwe zee met een mooi strand, maar aan de zijkant allemaal bergen. Bijzondere maar prachtige combinatie en een heerlijke zon We hadden namelijk een kerstlunch met alle ECM-werkers van onze regio en de Duitse organisatie waarmee zij samenwerken en dat was in een stadje aan de kust.
Iets anders nieuws was woensdagmiddag in de bibliotheek in Alcora! Hier schreef ik in Nederland al over dat dat misschien ook één van de plannen was. We zijn woensdag namelijk begonnen met het Engels voorlezen aan kinderen in de bibliotheek! We hadden flyers in Alcora opgehangen met dit als aankondiging en er waren wel rond de 15 kinderen met hun moeders dus het was een grote gezelligheid! En erg leuk om nu dan ook eindelijk met kinderen bezig te zijn. We hebben 3 verhaaltjes (ook het kerstverhaal!) in het Engels gedaan en ook eentje in het Spaans. En ik merk nu al, de kinderen leren snel! Dit wordt dus vervolgd.

Dit was denk ik weer een beetje mijn week en zo vliegt alles voorbij en geniet ik van het feit dat ik al beter kan uitleggen hoe ik me voel aan mijn Spaanse ouders of kunnen we wat beter gesprekken voeren en een planning maken voor als mijn familie komt. Hier kijk ik namelijk erg naar uit,want over 1,5 week zijn ze hier al! Bijzonder dat ze allemaal willen komen en daarna een week met Tim, super!
En sinds deze week tel ik mijn weken in Spanje dus niet meer op, maar ik begin met aftellen…

Oja, een aantal mensen vragen of ik ook al in de kerstsfeer kom. Nou iets minder denk ik dan jullie, omdat ik hier geen sneeuw heb, maar nog gewoon af en toe 21 graden in de zon! Omdat ik geen sinterklaas gevierd heb, heb ik geen decembergevoel en ik dacht dat Alcora weinig aan kerst zou doen, maar heb juist vanavond toch kerstversiering zien hangen! Dus misschien ga ik dat toch nog een beetje krijgen;) Daarnaast leef ik er meer bijbels naar toe denk ik met de Amerikanen of de ECM-werkers. Misschien wel mooier toch dan al de versieringen,cadeautjes,etc.? Zo zie ik uit naar kerst omdat mijn familie komt en omdat, zoals de kleine Miriam het zegt, “baby Jezus” komt!:)

Lieve vrienden, familie, dit was het wel weer. Erg bedankt voor de reacties, ik blijf er van genieten,ookal reageer ik niet veel persoonlijk! En voor een aantal, erg bedankt voor de kaarten die ik krijg, dat blijft toch het leukste;) Goed weekend allemaal nog en hasta luego!

(Btw, het spijt me als mijn Nederlands niet helemaal vloeiend loopt, ik spreek namelijk 8 weken bijna alleen maar Engels of Spaans en zelfs het skypen afgelopen week met familie zorgde voor de training van lachspieren, aangezien ik niet uit mijn Nederlandse woorden kwam…oepsie…)

  • 14 December 2012 - 22:48

    Els:

    Lieve dochter,

    Je bent begonnen met voorlezen in de bibliotheek! Wauw...! Echt wauw!
    Dank voor je verhalen, die vertellen ons veel!
    We genieten ervan.
    Ik zie ook enorm uit naar kerst! Niet vanwege de sneeuw, maar om mijn dochter te zien en de komst van 'baby Jezus' te vieren!
    nu doen we het nog met een geschreven 'hug'....

  • 15 December 2012 - 10:28

    Timon:

    hahah.... het is ook een lastige taal hoor......

    Nederlands.

  • 15 December 2012 - 20:34

    Henriëtte:

    Lieve Maria,

    Wat een mooie verhalen en mooie belevenissen deel je weer met ons! Opnieuw erg leuk om te lezen.
    Ik begin een beetje met je mee te voelen hoe het straks moet zijn om daar alles achter te laten wat je daar hebt opgebouwd. Je hebt vast veel redenen om nog eens om te kijken en om nog eens naar terug te gaan!
    Nog 5 weken te gaan...... Blijf vooral genieten en mooie ervaringen opdoen!

    liefs, Henriëtte

  • 22 December 2012 - 17:28

    Willeke Heijkoop:

    Hoi Maria!

    Weer even lekker je verhalen doorgelezen: wat klinkt het allemaal leuk! Super waar je mee bezig bent. Geniet nog van je tijd daar en veel plezier de komende dagen, met je family en Tim!

    Liefs uit Barneveld!

    Willeke

  • 22 December 2012 - 23:03

    Pieter:

    Mooie verhalen zeker! Wonderlijk ook dat je lachspieren het tekort aan Nederlandse woorden opvangen!
    Verlies je zo snel je vaderland. Hoe zit het dan veder met je opvoeding enzo denk ik :-)
    Eigenlijk ben ik gewoon een beetje jaloers op je Spaans. 3 x een vakantie in Spanje brengt ons niet verder dan un cordial saludo.
    Alle goeds de komende feestdagen met de fam!

    Pieter

  • 24 December 2012 - 17:50

    Arivlinder:

    He Marietje,

    echt erg: ik lees dit verslag pas als ik het volgende net gekregen heb!
    Het voelt nu toch meer als een soort geschiedenis als ik het lees, omdat het al van 1,5 week geleden is. ;)
    Maar geweldig wat je weer allemaal gezien en gedaan hebt!
    Inmiddels is de family wel gearriveerd neem ik aan: Gezellige dagen met elkaar!

    Een gezegend kerstfeest gewenst, met minder versiering, maar meer met Jezus!

    Big hug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 11995

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: