‘Iets sneller een reisverslag en wat korter;)’ - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu ‘Iets sneller een reisverslag en wat korter;)’ - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

‘Iets sneller een reisverslag en wat korter;)’

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

15 November 2012 | Spanje, l'Alcora

Maandag 12 november – Donderdag 15 november

ᵢHolaaaa, mensen! Daar ben ik weer met een verslag en ik beloof jullie dit keer dat het iets korter zal zijn dan mijn vorige;) Maandag was gewoon weer een dag naar school en de enige van deze week ook gelijk. Want vrijdag is maar 1 keer in de maand en dinsdag zijn er stakingen vanwege de crisis. Maandag na mijn Spaanse lessen bleef ik in Castellón, want ’s middags is daar altijd een jeugdgroep die daar Bijbelstudie houden. Dat zijn allemaal studenten van de universiteit en Miriam en Rúben uit Alcora zitten daar ook bij en zo werd ik ook uitgenodigd. Het was gezellig,vooral daarna met een kopje thee/koffie (iedereen drinkt koffie hier in Spanje en je bent raar als je geen koffie lust, nouja, dat ben ik dus en ik word dus vaak vreemd aangekeken als ik om thee vraag!) in de zon. Leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen Helaas miste ik om half 5 mijn bus, of eigenlijk: miste de bus mij! Doordat ik 3 verkeerde bussen aanhield om te vragen of dat degene naar Alcora was en toen ik in de 3e VERKEERDE bus stond, reed de juiste bus voorbij… Dus moest ik 2 uur wachten op de volgende bus en voelde ik me wat verloren, gelukkig belde mijn Spaanse ‘moeder’ of alles goed met me ging, dat deed me wel weer goed. ’s Avonds lekker op tijd mijn bed ingedoken!

Dinsdagochtend kon ik een beetje uitslapen om vervolgens om 09:30 bij de Amerikanen thuis mee te doen met een bidstond voor de kerk in Onda. We waren met een klein groepje, maar het was mooi om zo voor de kerk te bidden! Dit is nodig,omdat er momenteel geen dominee is,dus nemen werkers van ECM dat over, maar dat is niet de bedoeling en ook B.J wordt vaak gevraagd om te preken, maar hij wil zich eigenlijk meer richten op een kerk in Alcora stichten. Na het gebedsuur wat bankzaken geregeld met B.J en een abonnement gekocht voor 2x in de week aquagym!:) ’s Middags genoten van een wandeling, late lunch (15:00-16:30) en een korte siësta om daarna weer even op te passen op de gezellige en drukke Amerikaanse tweejarige! Om mij vervolgens om half 8 richting het zwembad te begeven en even lekker wat kon bewegen. Na het zwemmen dineer ik altijd pas rond 22:00 uur en ben dan lekker moe!

Woensdag geen school, dus ik kon heerlijk uitslapen! Even mijn kamer laten (ik mag nog steeds niet helpen…) schoonmaken en ben daarna gezellig met Maria Dolores naar de markt gegaan voor fruit en groenten! Leuk om even te zien, alleen was het vandaag ook beetje herfstweer in Spanje,dus veel regen en natte schoenen, aangezien de straten in Alcora na één regenbui al niet meer weten waar ze het water kwijt moeten. Dus krijg je allemaal gezellige riviertjes;) na de gezonde inkopen, gingen we nog naar een kledingwinkeltje en wilde mijn gastmoeder een badjas en pantoffels voor mij kopen! Lief he? Het is in huis namelijk een erg koude vloer (ze kennen hier geen vloerbedekking:p) en ook in het huis is het vaak kouder dan buiten. Ik zit nu dus heerlijk in mijn nieuwe knalpaarse badjas!
’s Middags weer de Engelse conversatiegroep gehad, wat altijd in een café gebeurt, aangezien mensen in Spanje het niet gewend zijn mensen thuis in huis uit te nodigen. Dat gebeurt zelfs met goede vrienden niet en daarom vind je altijd zoveel leven op straat hier en in de barretjes en cafeetjes! Daarna even bij de Amerikanen geweest om een Spaanse vriendin te ontmoeten die Engels geeft op een basisschool in Alcora. Erg leuke meid (25 jaar) en ik werd gelijk uitgenodigd een keer iets met haar te doen, dus zo wil het vrienden en vriendinnen maken wel

Donderdagochtend heb ik weer opgepast op de kleine Miriam, want Rachel moest met de baby naar een dokter in Castellón en zo was het fijn als ik ze even kon helpen. Ik vind het leuk en het is een goede afleiding en aangezien ik van kinderen houd is het geen probleem en hebben we de grootste schik samen als 2 blonde meiden Thuis weer gezellig geluncht, siësta, skype en einde van de middag weer naar Rachel en B.J voor mijn discipleship. Dit keer ging het over hoe en door wat jij gevormd bent tot wie je bent: door je cultuur,familie,vrienden, normen/waarden,etc. Mooi gesprek en door dingen te benoemen en zo ver weg van huis te zijn, ga ik vrienden en familie nog meer waarderen! Hierna was het weer tijd voor mijn aqua gym en heb daar van genoten! We deden zelfs een poosje waterpolo, wat erg grappig is met schreeuwende Spaanse mensjes om je heen;) Nu typ ik mijn dagverslag en ga ik heerlijk mijn ogen sluiten. Want morgen staat mij iets leuks te wachten: een dagje Valencia bekijken met een Nederlandse klasgenoot van de middelbare school, gezellig!

Buenas noches (goedenacht)!

  • 16 November 2012 - 08:08

    Henriëtte:

    Hoi Maria,Wat een gezellig verhaal weer!
    Ik denk dat ik een reisverslag van je gemist heb. Die zal ik in het weekend nog proberen in te halen.
    Wat leuk dat je met een oud klasgenoot naar Valencia gaat vandaag. Heel veel plezier daar! we lezen vast wel een keer wat je er van vond. liefs en groetjes van iedereen hier.
    Henriëtte

  • 16 November 2012 - 09:54

    Willine R:

    Leuk weer om je reisverslag te lezen! Veel plezier in Valencia en veel zegen op je werk en in de kerk daar! Fijn weekend!

  • 16 November 2012 - 13:08

    Geanne Van Maanen:

    Hoi Maria,

    Wat een verhalen weer. Echt heel leuk om te lezen! Dan weten we hier ook nog een beetje wat jij uitvoert ;). Volgens mij heb jij het prima naar je zin. Ga je gezellig met Carmen naar Valencia? Superleuk!
    Verder doe je volgens mij ook echt ontzettend mooie ervaringen op. Het is ook voor je geloof heel erg opbouwend of niet? Bijzonder hoe jij daar een lichtje kan zijn! Je hebt een mooi project uitgekozen.
    Zet 'm op! Geniet maar lekker en wees tot een zegen. Ik bid voor je!

    Liefs, Geanne

  • 16 November 2012 - 21:24

    Janny En Janti:

    Hoi Maria,
    Je was inderdaad al weer snel met een weekverslag! We hebben je toch geen schuldgevoel gegeven?? Het was weer leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt deze week. Ik hoop dat je vandaag = vrijdag ook een leuke dag in Valencia gehad hebt! Je bent nog niet thuis, zekr, want "thuiskomen'doe je pas dik na middernacht in spanje, toch??... ik denk dat je genoten zult hebben; al was het alleen al van een dagje nederlands kunnen praten! Of niet? Of gingen er ook spaanse meiden mee? Dan moet je je natuurlijk aanpasen. Wat lief van je pleegouders dat ze een badjas en sloffen voor je wilde kopen! hebben de mensen daar helemaal geen verwarming in huis? Of nu nog niet aan? Ik wens je een goed en gezellig weekend toe, en zeg maar weer : tot mails! Groetjes, t. janny en janti

  • 17 November 2012 - 13:09

    Timon:

    haha, chilly billy ;)

  • 18 November 2012 - 19:46

    Netty Jonker:

    Lieve Maria,
    Inmiddels kun jij al een hele mond Spaans spreken: knap hoor! Dan zie je hoe belangrijk het is iemands taal te kunnen spreken om te kunnen communiceren.
    Leuk om al je reisverslagen te lezen!
    Je doet enorm veel waardevolle levenservaringen op! En al zingend kun je Gods liefde aan mensen in jouw omgeving laten zien: mooi!
    Geniet van deze mooie periode in je leven en van harte Gods zegen!
    Un saludo dulce, el tío Henk y tía ​​Netty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 12006

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: