Mijn Spaanse gastouders noemen me zelfs al druk… - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu Mijn Spaanse gastouders noemen me zelfs al druk… - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

Mijn Spaanse gastouders noemen me zelfs al druk…

Blijf op de hoogte en volg Maria

21 November 2012 | Spanje, l'Alcora

Vrijdag 16 november – Woensdag 21 november

Na bijna een week weer tijd voor een reisverslag! En ik mag weer terugkijken op fijne,geslaagde,drukke, gezellige en toch ook wel vermoeiende dagen! Ik wandel erg veel en dat ga ik toch wel een beetje aan mijn voeten voelen af en toe,terwijl mijn rug het niet zo erg vindt;) Maar vooral van afgelopen weekend heb ik erg genoten! Vrijdag namelijk een dagje doorgebracht in Valencia samen met Carmen! Een Nederlandse meid (oud klasgenootje) die mij een rondleiding gaf in Valencia, een erg mooie stad en ik heb het antieke/oude gedeelte gezien maar ook een moderne gedeelte! Erg mooi en zo bleef ik maar de toerist uithangen om telkens mijn fototoestel te pakken. Dit gaf wat hilarische momenten, want op een gegeven moment lukte het ons niet meer om ‘normale’ foto’s te maken. Dus hebben we veel gelachen om momenten als: planken op het topje van de kathedraal, kusjes geven aan de hangende mandarijnen langs de weg en zelfs liggend poseren op een zebrapad! (zie foto’s op facebook) Tja, je moet origineel blijven toch?;) Erg veel gelachen en genoten van deze stad en ook de zon deed gezellig mee,want we hadden een strakblauwe lucht! Dit was zo gezellig dat we voor aankomend weekend weer hebben afgesproken en nu blijf ik waarschijnlijk ook een nachtje “slapen” in Valencia

Ook zaterdag was leuk, ik moest voor de zaterdag redelijk op tijd mijn bed uit (half 10), want ik ging met Miriam en Sophia(Engels meisje) een stukje bergwandelen in Alcora! Ik blijf me nog steeds verbazen over het weer hier in Spanje, want zaterdag was het dus weer veel regen,terwijl ik de dag daarvoor in mijn hempje in Valencia rondhuppelde;) Na het wandelen spaghetti gegeten bij Miriam thuis en wederom Spaanse woorden geleerd, want het is makkelijk als er een Engelse bij is die qua Spaans al een wat hoger niveau heeft en mij dus kan vertalen en dingen kan uitleggen. Elke kans grijp ik!

Zondag was ook een leuke dag, want ik was een hele dag thuis! Dat vinden mijn ouders in Nederland altijd al bijzonder, maar mijn gastouders in Spanje inmiddels ook;) Want ik ben tot nu toe in Spanje (en jaja, dat is al 5 weken) lekker bezig, zo noem ik het maar. Zondagochtend met Maria Dolores naar de katholieke kerk geweest hier in Alcora. Leuk om mee te maken en ik dacht net een beetje alles te gaan snappen toen de dienst afgelopen was! Het duurde maar 3 kwartier en ik schrok, want ik had de preek gemist!:o Dat even nagevraagd en het blijkt dat die 10 minuten Bijbellezen aan het begin en 5 min overdenking de ‘preek’ was… tja ik ken dat iets anders in Barneveld. Het was verder ook een speciale dienst, want kinderen van 10 jaar deden voor het eerst mee met het avondmaal (dit is er elke zondag) en zo was er ook een kinderkoor en werd er geen Latijn gezongen. Helaas, want ik hoop dat ik dat goed kan meezingen, na mijn 6 jaar gymnasium op het JFC,haha;) Wel mooi om zo’n dienst verder mee te maken en bijzonder want dit gaf weer aanleiding om bijna 2 uur een gesprek te hebben met mijn gastouders over het geloof, hoe ik mijn geloof beleef, waarom het belangrijk voor mij is, waarom ik niet bang ben voor de dood, waarom ik niet denk dat goede werken de enige oplossing is,etc. Enne.. ik zeg wel gesprek. Maar dat wil helaas nog niet vlekkeloos in het Spaans (mocht ik willen!), dus ging het met mijn woordenboek bij de hand en lieten we Google Translate overuren draaien;)
Oja, zondagavond heb ik Nederlands gekookt! Ze vroegen namelijk of ik witlof kende, nou dat ken ik, maar meestal eten wij dat thuis gekookt en dat snapten ze niet. Dus heb ik die avond gekookte aardappelen gemaakt met gekookte witlof. Grappig, want zo kon ik ze nog wat bijbrengen, aangezien mijn Spaanse ouders nog nooit van hun leven gekookte aardappelen op hadden!! Hier eten ze alles opgebakken,net patat.

Doordeweeks gaat mijn rooster of planning een beetje structuur hebben. Zo had ik maandag en woensdagochtend weer gewoon klas. Mensen uit Nederland vragen me hoe het Spaans gaat. Tja, het gaat beter, maar ik probeer nu alle werkwoordsvormen te leren en dat is toch wel pittig. En een uur lang een normaal gesprek voeren zit er nog niet echt in, maar mensen meer gaan begrijpen en dan heb ik het vooral over luisteren, dat wordt wel beter en dat is leuk Maandagmiddag na school had ik weer GBU (Bijbelstudie met studenten) en ook dat was pittig en eigenlijk begreep ik er niet veel van. Gelukkig zit daar een Amerikaanse bij die Spaans heeft gestudeerd en nu al voor 2,5 maand in Spanje is,dus kon zij mij wat vertalen;) Toch kwam ik er ’s avonds achter dat een Bijbelstudie in het Nederlands nog steeds een stuk makkelijker te volgen is, want een aantal vrienden van mij houden om de zoveel tijd Bijbelstudie met elkaar en ik kreeg het voorrecht dat ik er met de Skype bij werd gezet, alsof ik erbij was!

Dinsdagochtend met Maria Dolores boodschappen gedaan en zo heb ik het voor elkaar gekregen bruin brood te kopen en kaas, jaja Goudse kaas! En op de achterkant van het pakje staat: Lopik, Hollanda. Ik eet dus echt Hollandse kaas hier! Vanmorgen dus eindelijk weer ontbeten met een bruine boterham met kaas, mijn eerste sinds 5 weken wit stokbrood!
Dinsdag was verder een erg sportieve dag! Zelf voor gekozen hoor, want het was stralend weer (25 graden). Dus besloot ik om een van de bergen rond Alcora te gaan verkennen, ik heb bijna 3 uur gewandeld en had een ontzettend mooi uitzicht over Alcora en genoot ik van Gods mooie natuur!
Dinsdagavond heb ik altijd aqua gym en ik dacht dit zwemmen als ontspanning te doen, maar de dames in mijn groep hebben ontdekt dat het erg leuk is om een buitenlands meisje Spaans te horen spreken en te verbeteren… dus, ook in het zwembad blijf ik Spaans leren.

Dit was weer zo’n beetje mijn week! Vanmiddag ook nog de Engelse conversatiegroep gehad wat steeds leuker wordt en waar ik zelf ook van leer. Daarnaast ga ik morgenmiddag voor het eerst individuele Engels les geven aan een vrouw rond de 25,dus ben benieuwd
Dit was het wel weer zo’n beetje en ik word geroepen voor het avondeten, fijn, een beetje op tijd (20:45)! Hasta luego maar weer!

  • 21 November 2012 - 20:52

    Henriëtte:

    Hoi Maria,

    Ik verbaas me er over hoeveel mensen jij daar in de afgelopen weken al niet hebt ontmoet en leren kennen.
    Dat wordt nog lastig loslaten straks..... Maar erg leuk hoor om te lezen dat je met zoveel enthousiasme nieuwe mensen leert kennen. Fijn dat je het zo leuk had in Valencia! Heel mooi dat je met je pleegouders zulke goeie gesprekken over het geloof kunt voeren. Dat moet voor allebei heel waardevol zijn! Veel zegen en blijdschap gewenst bij alles wat je doet!

    liefs, Henriëtte

  • 21 November 2012 - 20:53

    Jorienke:

    Hee maria!

    ooh ooh oh wat ben je weer druk!:) leuk om te lezen!!
    Moeilijk hoor spaans, hoop dat je het snel door mag krijgen!!

    liefs Jorienke

  • 21 November 2012 - 22:13

    Berrrrrddtttt:

    Ooooh wat is het toch leuk om elke keer je verhalen te lezen :)

    Verder heb ik niks te melden xD


  • 21 November 2012 - 22:31

    Veraly:

    Hoooi Maria!
    Ik zag een melding van een nieuw reisverslag voorbijkomen
    Op Facebook, dus ik dacht: die ga ik even lezen..
    Superleuk man dat je daar nu 'woont' en naar school gaat!
    En grappig dat Carmen ook nog in de buurt zit haha :)
    Ik wens je veeeel plezier daar, maar dat komt vast wel goed!
    Groetjes Veraly

  • 22 November 2012 - 10:49

    Arivlinder:

    Hoi Marietje,

    Echt super om weer zo'n geweldig verslag van je te lezen.
    Wanneer ga je nu precies beginnen met Engels leren aan de kinderen?
    Zondagavond hebben we weer Bijbelstudie zoals je waarschijnlijk wel in je mail zag.
    Kun je er dan ook live bij zijn?

    Bless! Kwaheri! :D
    Liefs mij

  • 22 November 2012 - 10:49

    Arivlinder:

    Hoi Marietje,

    Echt super om weer zo'n geweldig verslag van je te lezen.
    Wanneer ga je nu precies beginnen met Engels leren aan de kinderen?
    Zondagavond hebben we weer Bijbelstudie zoals je waarschijnlijk wel in je mail zag.
    Kun je er dan ook live bij zijn?

    Bless! Kwaheri! :D
    Liefs mij

  • 22 November 2012 - 13:47

    Carmen:

    Maar goed dat je ´slapen´ tussen haakjes zet: je kent het stapritme dus al?? ;) Heb er weer zin in!
    Muchos besos

  • 23 November 2012 - 15:06

    Anne Marije De Goeijen:

    Hoi Maria,
    Leuk verhaal weer! Echt super grappig dat je met Carmen een dagje Valencia hebt gedaan. Zo te lezen was het ook erg gezellig. En dat zal dit weekend vast niet anders zijn...
    Lijkt me bijzonder om een katholieke dienst mee te maken! Mooi dat je daarna ook zo'n goed gesprek hebt gehad. Inderdaad wel lastig als je dan niet meteen kunt zeggen wat je denkt maar eerst naar woorden moet zoeken.
    Hopelijk lukt het ook om de kinderen Engels te gaan geven! Veel zegen gewenst bij alles. Ik bid voor je.
    Liefs, Anne Marije

  • 27 November 2012 - 20:23

    Rina Jelink:

    Ha María,
    Van je vader doorgekregen hoe ik jou verslag kon lezen,wat een mooi land en wat een mooi werk mag je daar doen.
    Heel veel zegen wens ik je toe,wat mooi dat je schrijft dat je van Gods schepping geniet!

    Groet Rina Jelink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 867
Totaal aantal bezoekers 12005

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: