"La rubia Hollandesa" - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu "La rubia Hollandesa" - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

"La rubia Hollandesa"

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

20 Oktober 2012 | Spanje, l'Alcora

Donderdag 18 oktober

Jaja, "La rubia Hollandesa", de blonde Hollandse, zo word ik na bijna 2 dagen in Spanje al genoemd. Bijvoorbeeld omdat ik mensen 3 kussen ter begroeting wil geven ipv 2, waar dus erg hard om gelachen wordt;)
Vandaag (donderdag )was de eerste dag dat ik wakker werd in Spanje. Ik moest wel even wennen,vooral omdat ik in het Spaans wakker werd gemaakt om 09:00 uur! Het Spaanse echtpaar dacht namelijk dat ik geen alarm/wekker bij mij had,dus ik werd in het Spaans wakker gemaakt;) Ze hadden toen ook direct ontbijt voor mij klaar staan en ik werd op mijn wenken bediend met verschillende soorten thee, of ik het wel lustte,dit en dat. Verder kreeg ik soort kleine beschuitjes en rijstwafels,lekker hoor! Rond 10:00 begaf ik me naar de Whitakers (Amerikanen), zo ong. 8 minuten lopen en ik wist al hoe ik moest lopen! Jaja, ik voelde me dus ook heel trots toen ik daar wandelde en telkens met ‘Hola’ of ‘Buenas días’ de mensen begroette! Iedereen kijkt je ook echt aan, het is namelijk zo’n klein dorp dat bijna iedereen elkaar kent en ik ben gemiddeld 1,5 kop groter dan de mensen hier,dus ik val wel op met mijn lengte en blonde haren, achja, ik was gewaarschuwd voor starende blikken!
Om 10:30 was er dus een meeting bij B.J. met zijn ECM collega’s in de buurt. Daar zaten ook 2 hollanders bij, daar keek ik natuurlijk naar uit, om weer even Nederlands te praten, maar ho maar, want de afspraak daar was: mensen die Spaans moeten leren, krijgen alleen Spaans te horen. Zo was de hele vergadering in het Spaans, ook het bidden en ging ik om 13:00 met hoofdpijn terug richting huis, vanwege het concentreren op het Spaans. Het was overigens wel gezellig;) Om 14:00 stond de lunch klaar,echt Spaanse paella! Lekker,zelfs het vlees had ik op, het leek kip te zijn maar proefde iets anders. Ik liet een stukje over en kreeg later te horen dat het konijn was,dus voor het eerst in mijn leven konijn gegeten zonder dat ik het door had!
Na de lunch had ik gelukkig even tijd voor een siesta en een spaansluisteren-rust. Om 17:30 werd ik opgehaald door B.J. voor een kleine rondleiding in Alcora en ik ontmoette een Engels leraar die vaker met mij wil afspreken om haar Engels bij te schaven. Dat van iemand in de brugklas in Nederland zou namelijk al de helft beter zijn dan het Engels wat deze mevrouw sprak;)
Om 20:00 stond het avondeten klaar, mijn Spaanse ‘moeder’ is ’s avonds vaak werken,dus meneer kookt voor mij,wat hij erg goed kan! Ik kreeg soort van patat,zelfgemaakt, en een soort cordon blue, met vlees en ham en kaas ertussen. Heerlijk! Na het eten is het al zo half tien, even skypen met mn moeder, mail checken, Bijbellezen en bedtijd alweer!

Vrijdag 19 oktober

Had ik al verteld dat je het water uit de kraan hier in Alcora niet kan drinken? Daar moet ik nog steeds aan wennen, al was ik dat in Kenia wel gewend, het water ziet er hier toch schoon uit, maar de smaak is aardig vreemd. Dus word ik elke dag volgestopt door mijn bezorgde ‘Spaanse Ouders’ met pakjes drinken,fles water en rijstwafels of soepstengels voor het geval ik zal verhongeren als ik op pad ga;) Vandaag dus ook,want ik ging met B.J. naar Castellon (halfuurtje van Alcora af) om mij daar in te schrijven voor de taalschool die ik daar vanaf volgende week ga beginnen. Ook Miriam ging weer meer( B.J’s dochter) en we zijn al dikke vriendinnen. Elke keer als ik weer naar mijn huis (gastgezin) ga, moet ze nu huilen, omdat ze dan niet mee mag. Lief he?;) In Castellon verliep alles goed en we bezochten ook nog groot overdekt winkelcentrum! Voor de inschrijving van de school moest ik ook een pasfoto laten maken. Dus ik verdween in zo’n pashokje, gordijn dicht en betalen maar,toen begon er een stem in het Spaans te ratelen,waar ik natuurlijk niks van verstond! Dus ik drukte op een knop, maar snapte het niet,dus ik gooide het gordijn weer open en vroeg mijn Amerikaanse held om hulp,toen er al een foto werd gemaakt…. Overbelicht en ik maar half erop. Gelukkig mocht het nog een keer en zo had B.J. weer wat om te lachen. Jullie misschien ook? Nou, ik maak wel meer blunders. Zo heb ik ook vandaag het rolgordijn van mijn kamer kapot gemaakt..oei. Ik dacht dat het hetzelfde werkte als in mijn kamer. Niet dus. Ik trekken,toen schoot het touw kapot,dus nu kan mijn rolgordijn niet meer open en zit ik in het donker overdag. Tja, het lukte me om Juan (man van gastgezin) mee te krijgen en het te laten zien, maarja, ik kon natuurlijk niet uitleggen in het Spaans wat er was gebeurd en ik voelde me behoorlijk schuldig.
Mijn lunch om 15:00 uur was er niet minder om en ik genoot van een puree prakje met geprakte groente,kip,etc. Heel lekker en ik mocht wederom genieten van een stuk konijn!
Om 17:30 uur werd ik weer opgehaald door B.J., blijft vreemd, want in Nederland wordt dat bijna etenstijd en hier in Espana ga ik elke keer dan nog op stap. Nu bracht B.J. mij bij een meisje, Irene, die een taaluitwisseling met mij wil doen. Zij wil mij Spaans leren en zij wil van mij beter Engels leren spreken. Haar Engels heeft gelukkig al een iets hoger niveau dus zij kan mij met het Spaans ook goed helpen denk ik! Met haar hoop ik volgende week af te kunnen spreken en in het vervolg ook vaker, om bijvoorbeeld de ‘partyen’ zoals ze het zelf noemde, haha;)
Het avondeten was om 21:00 pas en ik genoot weer van een heerlijke tortilla, waarbij de hond mij erg verlekkerd aankeek, maar niks kreeg. Ik was erg moe en heb ook wel last van mijn rug vanwege vele nieuwe dingen,dus besloot op tijd te gaan slapen. Oja, nog een behoorlijke blunder. Ik vroeg de gastheer vandaag : “quisiera un beso”. Ik wilde graag een beker hebben, een beker in het Spaans is: vaso. Maar ik vroeg dus een “beso” wat een kus betekent. Behoorlijke blunder dus, maarja, zo blijven ze lachen om la rubia Hollandesa (de blonde Hollandse).

Zaterdag 20 oktober

Weekend, voor jullie en voor mij! Want vandaag heb ik niet zoveel gedaan. Eerst lekker uitgeslapen en ik werd wakker toen het erg regende! Zo kom je aan met een strakblauwe lucht en 24 graden, zo beland je dus in een hoosbui en de straten hier in Alcora zijn dat niet gewend. Alles stond blank,wel een mooi gezicht vanaf het balkon;) Om 11:30 ben ik gaan winkelen met mijn Spaanse moeder en het was moeilijk duidelijk maken wat ik lekker vond of niet kende, want dan dacht ze gelijk dat ik het niet lustte. Uiteindelijk toch geslaagd met een hoop lekkers en binnenkort wil ze dat ik een Nederlands gerecht kook… uhm, iemand suggesties? Want niet elke groente kennen ze hier;) Het echtpaar is erg lief en ik mag niet eens mijn eigen bord opruimen na het eten of helpen schoonmaken en zelfs mijn schoenen werden dus gewassen na het winkelen,tis wat.
De lunch om 14:30 bestond uit soep en kalfvlees met doperwten en salade. En oja, ik kreeg er cola bij te drinken, tja, soms worden er bijzondere combinaties gemaakt! Maar het smaakte prima! Tijdens het eten kan ik nu al een klein beetje volgen wat ze zeggen, zij praten langzaam en zoeken synoniemen of we doen iets wat lijkt op hints met gebaren,haha. Maar het wordt steeds gezelliger! En ze vinden vooral mijn familie en Tim erg interessant en vinden het dan ook erg grappig om mij te horen skypen met Tim, ookal verstaan ze erg niks van. (hoop ik,haha:p)
Om 18:00 gingen wij aan de koffie/chocolademelk met een stroopwafel,want ik legde uit dat je stroopwafels niet bij het ontbijt eet, maar als tussendoortje! Ze snapten me,wauw! Daarna heb ik een stuk gewandeld (orders van mijn Nederlandse fysio) met de hond en Maria Dolores en dan zit ik nu mijn dagverslagen te typen. Toch wel leuk als ik zo terug kijk wat ik allemaal beleef. Ik vermaak me dus nog prima en ik hoop bijna, zal wel half 10 worden, te kunnen dineren!
Bedankt voor het lezen en hasta luego (tot later)!

  • 20 Oktober 2012 - 23:51

    Betty Snijders:

    Hola que tal ?
    Hier alles goed ! Wat een leuke verhalen, fijn dat je goed aangekomen bent. Doe voorzichtig met je rug ! En geniet vooral van het mooie weer en van je omgeving. En veel succes met alles.
    Dikke kus de buurtjes X

  • 21 Oktober 2012 - 01:04

    Gerrit Aalvanger:

    Leuk om je verhaal zo te lezen. Je gaat natuurlijk wel oliebollen voor decspanjaarden klaar maken? :)

    Om je familie jouw gemis een beetje te compenseren, hebben we ze zondag maar uitgenodigd voor de koffie :)

  • 21 Oktober 2012 - 08:37

    Henriëtte:

    Hoi, hoi,

    Wat een gezellige verhalen! Fijn dat je zo gastvrij ontvangen wordt en zo goed verzorgd(!!) in het "pleeggezin" wat voorlopig je thuis is.
    Het moet voor die mensen natuurlijk ook geweldig zijn om er ineens zo'n vrolijke en gezellige grote "dochter" bij te hebben! Je hebt inmiddels al heel wat mensen ontmoet daar. Leuk, maar ook vermoeiend, vooral omdat het spaans nog moeilijk te volgend is, lijkt me. Gelukkig is er een rustdag....! Hopelijk wordt jou vandaag ook die rust gegund! Veel liefs en blijf maar zo genieten van alles!
    Henriëtte

  • 21 Oktober 2012 - 13:17

    Liedewij:

    Hoi Maria,
    wat leuk om je verhalen te horen!
    wat een bijzondere gastgezin heb daar word goed ontvangen las ik.
    veel succes en fijne vakantie!

    Groetjes Liedewij

  • 21 Oktober 2012 - 13:18

    Liedewij:

    Hoi Maria,
    wat leuk om je verhalen te horen!
    wat een bijzondere gastgezin heb daar word goed ontvangen las ik.
    veel succes en fijne vakantie!

    Groetjes Liedewij

  • 21 Oktober 2012 - 13:18

    Liedewij:

    Hoi Maria,
    wat leuk om je verhalen te horen!
    wat een bijzondere gastgezin heb daar word goed ontvangen las ik.
    veel succes en fijne vakantie!

    Groetjes Liedewij

  • 22 Oktober 2012 - 09:41

    Willeke Heijkoop:

    Hee Rubia Hollandesa!

    Klinkt echt supergaaf! Ik wens je heel veel succes en zegen daar. Ik ga je verhaaltjes zeker volgen en ben heel benieuwd naar wat je daar nog allemaal zult gaan meemaken!

    Groetjes uit Barneveld!

    Willeke

  • 22 Oktober 2012 - 17:24

    Jan Monster:

    Weer leuk Maria om je leuke verhalen te lezen!!! Ze boeien mij bijzonder!! Weet je nu kippen en konijnen nog uit elkaar te houden? Het ga je goed!!

  • 22 Oktober 2012 - 19:22

    Rianne Heijkoop:

    Hee Maria!

    Superleuk om op afstand jouw belevenissen te kunnen volgen! Je schrijft heel enthousiast, echt leuk om te lezen :). Heel veel plezier en succes daar in Spanje!
    We zullen je missen bij bijbelstudie ;)!

    Liefs,
    Rianne

  • 22 Oktober 2012 - 20:12

    Geanne Van Maanen:

    Hoi Maria,

    Wat een leuk verhaal! Supergrappig om alles te lezen. Je hebt het volgens mij goed naar je zin of niet? Het zal soms ook wel lastig wezen. Dan ben je daar alleen als Nederlander. Ik vind het echt heel leuk dat we je zo kunnen volgen. Het lijkt me zo mooi om elkaar een taal te leren en zo nieuwe contacten op te doen. Heel veel succes met alles! Doe rustig aan met je rug. Veel zegen op je werk en ik zal voor je bidden.

    Liefs, Geanne

  • 22 Oktober 2012 - 20:44

    Anne Marije:

    Hoi Maria!
    Wat mooi om je verslagen te lezen. Je bent lekker enthousiast! ;) Lijkt me lastig hoor, de hele tijd in het Spaans (of Engels) praten. Wat een ervaring... Wat grappig dat je al een klein vriendinnetje hebt. Echt schattig. Veel succes en vooral zegen op je werk! Wees een lichtje!

    Liefs, Anne Marije

  • 23 Oktober 2012 - 16:53

    Petra:

    Maria, wat een geweldige verhalen zeg!! je geniet, ook al is het lastig soms!! nou succes met alles! xxx

  • 23 Oktober 2012 - 16:53

    Petra:

    Maria, wat een geweldige verhalen zeg!! je geniet, ook al is het lastig soms!! nou succes met alles! xxx

  • 23 Oktober 2012 - 16:53

    Petra:

    Maria, wat een geweldige verhalen zeg!! je geniet, ook al is het lastig soms!! nou succes met alles! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 12010

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: