'Verveling' kent mijn Spaanse woordenboek niet! - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu 'Verveling' kent mijn Spaanse woordenboek niet! - Reisverslag uit l'Alcora, Spanje van Maria Verstoep - WaarBenJij.nu

'Verveling' kent mijn Spaanse woordenboek niet!

Door: Maria Verstoep

Blijf op de hoogte en volg Maria

24 Oktober 2012 | Spanje, l'Alcora

Zondag 21 oktober

Weer een dagverslag voor jullie na een aantal dagen niks van me gehoord te hebben. Vandaag moest dat wel, want ik ben vandaag precies een week in Spanje. En,zoals mijn titel al zegt, het woord of de emotie ‘verveling’ ben ik nog niet tegengekomen in Spanje, want ik verveel me geen moment! Daarom ook nu pas een rustig moment voor een aantal dagverslagen! En daarbij wil ik zeggen: Dank God! Ik ben een erg dankbaar en gezegend mens over hoe alles tot nu toe gaat, ik geniet, verveel me niet, ontmoet de juiste mensen op het juiste moment,ik kan wat van Gods liefde laten zien, enz… praise the Lord!
Mijn eerste zondag in Spanje! Ik was erg nieuwsgierig hoe ik die zou beleven in Alcora. Niet alleen in Alcora, want om 10:00 vertrok ik met B.J. en Miriam naar Onda. Dat is een dorpje 20 km verderop waar de Amerikanen naar de kerk gaan en vanuit deze kerk in Onda willen ze ook een protestantse gemeente in Alcora beginnen. Vanaf de buitenkant was het niet te herkennen als een kerk, want het was in een soort garage, maar van binnen wel mooi aangekleed en een klein podium met muziekinstrumenten (keyboard,drum,gitaren). De dienst bestond uit zingen, bidden, een preek, bidden in kleine groepjes, een pauze (koffie en wat lekkers) en daarna gelegenheid voor getuigenissen en specifieke gebeden voor elkaar. Een mooie dienst en ook het zingen in het Spaans beviel mij wel! Wat betreft de taal had ik soms wat verwarring, aangezien ik Spaans hoorde en probeerde te begrijpen, Engels vertaald kreeg en zelf in het Nederlands notities maakte;) Oja, na de dienst, gingen we even spelen in een park bij de kerk en ik ging met Miriam op de glijbaan dus had mijn tas even op de grond gezet. Nou dat heb ik geweten,want Spaanse honden kennen geen manieren…! Er kwam een hond aan en die begon zo over mijn tas heen te plassen! Zijn baasje liep langs, stopte me een zakdoek in de hand en zei ‘perdone’ en toen stond ik daar…. Heb ik weer.
’s middags gewoon geluncht bij mij thuis. Nou ja gewoon… ten eerste het tijdstip was om 15:00 en vervolgens waren we om 16:30 pas klaar en het eten is ook niet gewoon, maar voortreffelijk! Maar de zondag was niet zo rustig zoals die van mij normaal is, want ik ging me na het eten niet klaarmaken voor een kwartvoor 5 dienst in de Oude Kerk, maar voor een ritje naar Valencia! Met Juan en Maria Dolores ging ik op bezoek bij hun dochter die op kamers woont, erg leuk en ook leuk om een stukje Valencia te zien! Om 23:00 lag ik dan eindelijk rustig op mijn bed na een toch wel bijzonder leuke zondag!

Maandag 22 oktober

Maandag was ook zeker een drukke dag met nieuwe ervaringen en veeeel Spaans. En een dag waarop ik merkte dat ik echt als dochter wordt vertroeteld hier door mijn Spaanse gastouders. Vandaag was namelijk mijn eerste schooldag in Castellón! En ik moest goed ontbijten en kreeg pakje drinken, koekje,appel, etc. toegestopt en werd succes gewenst en of ik niks vergat en of ik er zin in had en dat ik moest bellen als ik de bus miste, enz.! haha;) Ik ga naar de universiteit in Castellón en doe een cursus basisspaans van 3 dagen in de week. Het was een hele uitdaging om in de goede bus te stappen (08:55) zowel heen als terug en om op het juiste moment uit te stappen, de juiste papieren in te leveren, het goede lokaal te vinden, de spaanse docent te begrijpen, de bookshop voor mijn boeken te vinden en ga zo maar door! Het meeste is gelukt (ik was erg trots!:)), behalve bij de juiste bushalte uitstappen… haha, ik had te laat door dat ik er eerder uit moest,dus toen ik dat door kreeg, bleef de bus maar rijden en rijden en rijden… ohoho,ik kon niks beginnen met mijn ‘goede’ Spaans, dus wachtte totdat ie eindelijk een keer stopte. Toen stapte ik uit en vroeg waar mijn school was, nou de buschauffeur lachte me eerst uit en legde toen uit dat ik te ver was en dat ik alleen terug kon lopen. Dus toen moest ik een poos terugwandelen. Qua tijd geeft het gelukkig niet, want ik kom een uur te vroeg aan, omdat er geen andere bussen later rijden. En ik liep heerlijk in de zon (ben zelfs al verbrand!), dus het ging goed.
Om 15:00 was ik weer in Alcora en stond er een heerlijke lunch voor mij klaar: linzensoep,salade,champignons,paprika,bloemkool en 2 gekookte appels in hun schil! Om 17:00 had ik afgesproken met Irene, Spaans meisje, die redelijk wat Engels spreekt en mij goed verbetert met mijn Spaans. Was erg gezellig en dat wordt wel een vriendin van hier,gok ik zo;) ‘s Avonds ontmoette ik vrienden van B.J en hoorde dus weer een hele avond Spaans. Ik was om 23:00 uur thuis en verlangde naar mijn bed en deed mijn uiterste best niet in het Spaans verder te denken of te dromen, lastig hoor!

Dinsdag 23 oktober

Dinsdag gelukkig een iets rustigere dag, wat ik, maar vooral mijn rug ook wel nodig heeft op z’n tijdS! Het gaat goed met mijn rug, ik wandel namelijk veel en ik vind het wandelen hier ook weer leuk,want ik leer Alcora zo kennen , ontmoet weer mensen, geniet van het weer en eigenlijk heb ik geen keus, want fietsen kennen ze haast niet hier in Spanje en een auto heb ik niet.
De Whitakers hadden gevraagd of ik au pair wilde spelen vanochtend,zodat zij hun handen even vrij hadden. Dus ik heb heerlijk met Miriam gespeeld en de baby getroost. Eind van de ochtend gingen we naar het park, omdat rond 13:00 veel kinderen daar komen spelen en het was stralend weer! Het was gezellig en ik heb weer wat nieuwe dingen geleerd…: moet je kind plassen? Zoek de eerste beste struik of boom in het park, broek naar beneden,kind omhoog tillen en hup, klaar is kees. Tja… daar moet ik wel even aan wennen,want vervolgens rennen andere kinderen ook weer langs die struiken en bomen. Maarja, het schijnt normaal te zijn, net zoals dat alle honden zomaar overal poepen,dus je moet uitkijken als je op de stoep loopt! Dan is dat in NL toch iets prettiger geregeld;)
Om 15:00 uur at ik (linzensoep met rijst, salade,worstjes,fruit,enz) gewoon weer thuis bij mijn gastgezin en dat wordt steeds gezelliger,want we begrijpen elkaar steeds meer!:) We worden meer een team, zij praten langzaam, ik begrijp meer woorden, zij zoeken synoniemen als ik het niet snap, ik gebruik mijn beste vriend (pocketwoordenboek) als we er alsnog niet uitkomen! Toppie dus! Ze zijn erg vriendelijk en willen het me helemaaal naar mijn zin maken! Dus alles wat ik niet lust krijgt de hond en ze vragen bij alles of ik het lekker vind! Zo kreeg ik allemaal verschillende stukjes kaas en moest ik proeven!;) Na het eten heb ik gewandeld,stukje hard gelopen, in de zon gezeten en wat Spaans geleerd. ’s Avonds een heerlijke pizza gegeten en geskypt met Tim en mijn moeder, wat ik ook wel erg leuk vind en ik raak niet zo snel uitgepraat! (dat is overigens ook te zien aan de lengte van deze verslagen…oeps!)

Woensdag 24 oktober

Vandaag ging ik voor de 2e keer naar school en het kostte me allemaal gelukkig wat minder moeite. Ik kan hier zo bestellen hoe laat ik mijn ontbijt,lunch of dinner wil,dus ik bestelde mijn ontbijt voor vandaag om 08:00 uur!;) Pakte om 09:00 de bus en de buschauffeur herkende mij en begon al te lachen zonder dat ik wat zei… gelukkig deed hij later wel aardig en hielp mij om dit keer bij de goede bushalte uit te stappen! Ik kom dan voor 10:00 uur aan in Castellón en mn lessen zijn van 11:00-13:00. Dus ik heb dan ruim een uur de tijd,dus ik ging op zoek naar een park,vond een mooi park en deed daar mijn fysio oefeningen,wandelde een stuk, rende een paar stukjes,genoot van stoeiende honden in het water, leerde wat Spaans en genoot van de zon! Om 15:00 uur weer lunch met mijn Spaanse ouders, wat weer erg gezellig was, zo leren ze me elke maaltijd nieuwe dingen: de kleuren,bloemsoorten,lichaamsdelen en vandaag verschillende werkwoorden. Wat zijn het toch lieve mensen!:) toch duurde de maaltijd iets minder lang want om 16:00 uur begon vandaag voor het eerst een gedeelte van mijn ‘werk’. We hadden een English conversation Group met 3 vrouwen, waarbij dus alleen Engels werd gepraat om de mensen beter Engels te laten spreken. Ook Rachel (Amerikaanse vrouw) was hierbij en het was erg gezellig en grappig af en toe. Dit hoop ik dus elke week te leiden samen met Rachel en we hopen dat er meer vrouwen bij komen.
Om 18:00 had ik weer met Irene afgesproken om gezellig bij een barretje wat te drinken. En ja hoor, ook daar gingen mijn Spaanse lessen gewoon door, ik moest vaak Spaans van haar praten en dan verbetert ze me constant. Wel erg leerzaam en ze is van mijn leeftijd,dus we lachen genoeg Om half 9 (lekker vroeg!:-)) kreeg ik mijn avondeten,chickenburger,tortilla , stokbrood en weer heerlijk fruit! Ik typ nu mijn dagverslagen en ga zo lekker slapen. Er staat mij namelijk iets nieuws weer te wachten: morgenmiddag vertrek ik met B.J. naar la Ciudad rural om daar een meeting te hebben met alle ECM-werkers van heel Spanje! Het is helemaal aan de andere kant van Spanje,dus 5 a 6 uur met de auto en ze noemen het de ‘Prayer-days’. Ik ben dus erg benieuwd en heb zin om weer een ander stukje Spanje te zien! Zondag kom ik weer terug,dus ik hoop dan weer wat van me te kunnen laten horen!
Als laatste, Muchas gracias (erg bedankt) voor de reacties op mijn verslagen, heel leuk om te lezen! Ik zal proberen persoonlijk te reageren, maar dat lukt niet altijd. Maar ik vind het heel leuk om te lezen en bedankt voor het gebed en bemoediging! Zoals ik al eerder zei: het wordt zeker gehoord en verhoord, want dat heb ik al gemerkt!:)


  • 24 Oktober 2012 - 21:52

    Berdien:

    Wat heerlijk om al je verhalen te lezen, af en toe voel ik me echt alsof ik erbij ben haha. Sowieso dat je leuke dingen meemaakt :)

    Hoe gaat dat in de klas, zijn er veel leerlingen? En zeker uit allemaal verschillende landen?

    Heeeel veel succes en plezier enzo, ik wilde er nog aan toevoegen 'geniet ervan', maar dat doe je sowieso wel volgens mij...

    Knuffel - Berd

  • 24 Oktober 2012 - 22:02

    Riande:

    Wat leuk om iedere keer je mooie, uitgebreide verhalen te lezen! :)
    Fijn dat het zo goed gaat en dat je het naar je zin hebt!
    Veel succes morgen met de autorit en met de meeting!
    Ik wacht het volgende bericht af.... ;)

  • 24 Oktober 2012 - 22:16

    Elyse:

    Hee maria! Superleuk om je dagverslagen te lezen, krijgen we toch een beetje idee van wat je doet daar in Spanje! :D
    Ook leuk dat je zoveel verschillende dingen doet daar, heel afwisselend leventje heb je nu volgens mij ;)
    Liefs

  • 24 Oktober 2012 - 22:29

    Henriëtte:

    Lieve Maria,

    Wat kun je heerlijk vertellen en gezellig schrijven! Erg leuk weer om van al je belevenissen op de hoogte te zijn.
    Op één van de foto's zag ik de poster hangen, die je van ons voor je verjaardag kreeg... Gaaf dat je hem daar ook echt hebt opgehangen en dat die tekst zoveel voor jou betekend! Ik wens je hele fijne dagen toe met alle ECM-werkers! Je zult wel weer heel veel indrukken opdoen daar en ik zie daarom weer uit naar je volgende reisverslag!
    Liefs, Henriëtte

  • 24 Oktober 2012 - 23:17

    Willine:

    Leuk verslag weer! En ik krijg zín in het Spaanse fruit :). Veel succes & zegen morgen!

  • 25 Oktober 2012 - 00:12

    Evita:

    Oh my, jij bent zo veel aan het beleven daar, on-ge-lo-fe-loos... Wow, prijs de Heer dat het daar zo goed met je gaat tot nu toe!! :-D

    Geweldig dat je 'pap en mam' daar zo lief voor je zijn (L) Dat eten klinkt echt goed, *behalve de kaas*, ik kwijl.(a) Vooral dat verse fruit en konijn moet erg lekker zijn :-)
    Anyway, nog een nieuwe roeping voor jou daar: Honden manieren aanleren, want over iemands tas heen pissen is absoluut ongepast!!

    Gezegende prayer-days, geniet van een nieuw avontuur in dit hele grote avontuur en schrijf lekker door :)

    *hug*

  • 25 Oktober 2012 - 10:35

    Janneke:

    Leuk om te lezen, de lengte maakt mij niet uit, is voor mij een beetje afleiding van mijn huiswerk!! Geniet ervan!! liefs

  • 27 Oktober 2012 - 11:49

    Anke:

    Ha Maria!
    Wat leuk om te lezen, fijn om te merken dat je het zo naar je zin hebt! Goed dat je al steeds beter Spaans kunt, respect ;) Succes de komende tijd daar, geniet van alle nieuwe dingen :)
    Liefs

  • 27 Oktober 2012 - 22:18

    Arivlinder:

    Hoi Marietje!
    Echt genieten die verhalen van je! Ga zo door. :D Ben benieuwd naar je ervaring van de Prayer-days. Fijn dat het zo goed gaat met je rug. Je hebt vast een goed bed daar. ;) Bless!
    Een knuffel van mij

  • 27 Oktober 2012 - 23:12

    Janny En Janti:

    Hoi maria,
    Fijn om te lezen dat je het zo goed en leuk hebt! Al mooie dingem meegemaakt en beleefd! je hebt ook wel hele lieve "pleegöuders, zeg! Wat heerlijk om zo verwend te worden!! Geniet van alles, en probeer zo een lichtend licht te zijn! We zien al weer uit naar je volgende reisverhalen! Groetjes, t. janny en janti

  • 29 Oktober 2012 - 12:29

    Petra:

    Maria,
    wat geweldig weer om te lezen allemaal!! ik ben altijd wat later, maar goed....ik geniet er heus van!! :) ik hoop dat je goed 'prayers days' hebt gehad! succes met het leren van Spaans, maar geniet vooral ook van alle mooie dingen, maar dat lukt he?! ;-) en met al die verwennerij komt dat wel goed!!
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 12011

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 22 Januari 2013

Als vrijwilliger naar Spanje

Landen bezocht: